10.11.1. Фазе у припреми средњорочног плана

Процедура израде средњорочног плана обухвата неколико фаза:

  • Фаза 1: Нацрт средњорочног плана (јануар - 15. март) укључује следеће кораке:
    • Корак 1: Сагледавање планског оквира и попис обавеза (јануар - фебруар);
    • Корак 2: Анализа резултата у претходном периоду (годишњи извештај о спровођењу средњорочног плана) (до 15. марта);
    • Корак 3: Планирање спровођења обавеза у наредне три године и анализа ресурса (нацрт средњорочног плана заједно с предлогом за приоритетне области финансирања) (до 15. марта);
  • Фаза 2: Усклађивање са утврђеним лимитима (предлог средњорочног плана заједно са предлогом финансијског плана) (до 1. септембра);
  • Фаза 3: Коначна верзија средњорочног плана усклађена са усвојеним буџетом (31. јануар наредне године).

Фаза 1Корак 1: Ова фаза је посебно значајна ако институција први пут израђује средњорочни план јер се у њој постављају темељи за ефективно средњорочно планирање институције и у наредним годинама. Започиње израдом листе свих докумената јавних политика за чије је спровођење институција надлежна (у даљем тексту: плански оквир институције), као и њихово хијерархијско рангирање. Полази се од секторске стратегије и акционог плана за њено спровођење (кровна стратегија), којом је обухваћена област деловања институције, а потом се разматрају и мапирају програми којима се детаљније разрађују јавне политике у ужим областима деловања институције (и њихови акциони планови). У овом кораку сагледавају се и обавезе институције које произлазе из докумената јавних политика у областима планирања ван делокруга институције (а којима је институција задужена да спроводе одређену меру или активност).

У овој фази често је потребно да институција спроведе оптимизацију свог планског оквира (када не постоји јасна и логична хијерархија и међусобна усклађеност докумената јавних политика; када документи јавних политика немају прописану структуру и елементе; када се исти циљеви и мере јавних политика утврђују различитим документима јавних политика и др.).

Фаза 1Корак 2: Када се средњорочни план израђује први пут, анализирају се најновији доступни извештаји о спровођењу докумената јавних политика, као и други извештаји који пружају податке о учинцима (резултатима) и ризицима спровођења јавних политика у области деловања институције (укључујући податке о евентуалним променама у окружењу, трендовима кључних показатеља учинка и ефективности мера). Када се средњорочни план ажурира, анализира се напредак у остварењу циљева и спровођењу мера и активности средњорочног плана у претходној години. При томе се разматрају статус и динамика спровођења активности (у односу на план), остварене вредности показатеља учинка (у односу на планиране), као и утрошена средстава за спровођење мера и активности (у односу на планирана).

Фаза 1Корак 3: Ако је током претходног периода дошло до значајних промена у окружењу или одступања у остварењу средњорочног плана, у овом кораку се процењује да ли је потребно ревидирати циљне вредности показатеља, да ли је потребно одустати од неких утврђених активности или мера, или је потребно ревидирати динамику спровођења активности, и/или износе средства потребних за њихово спровођење, или треба дефинисати неке нове активности или мере како би се побољшао учинак. Уколико је институција проценила да је потребно ревидирати неке елементе који су утврђени у акционим плановима докумената јавних политика, она у складу са типом и степеном потребне измене покреће поступак измене конкретног акционог плана или евидентира измену у свом средњорочном плану на основу сагласности радне групе која управља процедуром израде. У овом кораку институција разматра своје капацитете за спровођење преузетих обавеза у средњорочном периоду (у контексту редовних функција институције) и разматра приоритетну расподелу постојећих ресурса (на нивоу организационих јединица). У складу с резултатима анализе она, по потреби, у свом средњорочном плану утврђује мере или активности у циљу повећања својих капацитета.

Фаза 2: У складу са одобреним приоритетним областима финансирања и лимитима које утврђује Министарство финансија институција израђује предлог свог средњорочног плана и финансијског плана и доставља га министарству надлежном за послове финансија до 1. септембра.

Фаза 3: Институција усклађује предлог свог средњорочног плана са Законом о буџету Републике Србије и најкасније до 31. јануара доноси свој средњорочни план, који објављује на својој интернет страници.