Често постављана питања
Претражите питања
-
Ако је доношење прописа обавеза у процесу приступања Европској унији, које алтернативе су на располагању?
Приликом израде прописа који се усклађује са прописима Европске уније, надлежни предлагач разматра опције које се односе на начин примене одредаба прописа Европске уније у Републици Србији. Приликом идентификације опција, надлежни предлагач посебно води рачуна о међународној упоредној пракси у регулисању области у државама чланицама. Такође, потребно је размотрити које су кључне опције које прописи ЕУ омогућавају, а које су релевантне за Србију. На пример, многе директиве омогућавају да се циљ остварује кроз различите модалитете, тако да је приликом израде прописа потребно јасно одредити о којим модалитетима је реч, који је оптималан и због чега за Републику Србију.
-
Да ли је доношење акционог плана обавезно и када мора да се донесе?
Акциони план као документ јавне политике највишег нивоа детаљности је саставни део стратегије и програма и по правилу се усваја истовремено са тим документима. У случају одступања од правила, а у складу са Законом о планском систему, у стратегији, односно програму се одређује рок за усвајање акционог плана, који не може бити дужи од 90 дана од дана усвајања те стратегије, односно програма.
Сврха акционог плана је да се одреди динамика спровођења мера јавних политика које доприносе остваривању посебних циљева стратегије, односно програма. Акционим план обавезно садржи опште и посебне циљеве и мере преузете из стратегије, односно програма, активности, носиоца и партнере за спровођење мера и активности, рок за завршетак активности и мера, потребна средства са изворима финансирања, показатеље учинака и њихове полазне и циљане вредности за све циљеве и мере, информације о прописима које је потребно донети да би се реализовале мере. Како је за усвајање стратегије или програма потребно израдити и анализу финансијских ефеката на буџет, чији се обрачун најлакше спроводи ако имамо познате све детаље активности дефинисане у Акционом плану, препоручује се да се Акциони план увек усваја заједно са стратегијом или програмом.
-
Да ли је потребно исказати финансијска средства за активности која се спроводи у оквиру постојећих капацитета институције, односно спроводе је запослени и не проузрокује додатне трошкове?
Уколико се институција финансира из буџета Републике Србије, а активност спроводи у оквиру постојећих капацитета институције, као извор финансирања наводи се буџет РС/редовна издвајања, а у колону Веза са програмским буџетом уноси се шифра програма-програмске активности у оквиру којег се обезбеђују плате за запослене који спроводе активност. Више о утврђивању трошкова јавних политика и прописа погледајте у Приручнику на ову тему
-
Да ли обавезно треба комбиновати квалитативне и квантитативне методе консултација?
Није обавезно али се свакако препоручује. Избор методе консултација зависи од врсте информација које желимо прикупити као и од састава и разнородности припадника циљних група и других заинтересованих страна. Такође, избор метода консултација зависи и од фазе у којој се налазимо у изради документа јавне политике или прописа. Минимум је, да надлежни орган у процесу израде прописа или документа јавне политике спроведе прикупљање коментара путем портала еКонсултације у временском периоду који не треба да буде краћи од седам радних дана. О прикладности појединих метода консултација у фазама израде, спровођења и праћења спровођења јавних политика или прописа, као и начину на који се поједине методе спроводе погледајте у Приручнику за учешће јавности у планирању, изради и праћењу спровођења јавних политика и прописа.
-
Да ли се концепт политике користи у ЕУ?
Концепт политике у ЕУ користи се често у форми беле књиге (Енгл. White paper). „Бели папир /књига“ је меродаван документ који треба да у потпуности информише читача о одређеној теми од јавног интереса. Садржи експертске анализе и истраживачке резултате које поткрепљују препоруке за одређено решење које се концептом политике сугерише. Бела књига омогућава читачу да боље разуме неку тему од јавног интереса, а управљачима да донесу одлуке.
Сврха Беле књиге је да заговара одређену позицију као најбољи начин да се оствари промена, или реши проблем. To je начин како владе у многим развијеним земљама назначавају могући правац политике/прописа, пре него што покрену процес усвајања. Публиковање Беле књиге тестира став јавности по питању реформских или комплексних питања политике и служи да владе боље разумеју и одлуче о могућем будућем правцу и утицају политике.
-
Да ли се мера или активност може финансирати из различитих извора и како се то представља у акционом плану?
Мера и активност може се финансирати из једног или више различитих извора финансирања. У акционом плану приказује се сваки извор финансирања, као и процењена финансијска средства по извору и годинама. Више о утврђивању трошкова јавних политика и прописа погледајте у Приручнику на ову тему.
-
Да ли се током јавне расправе прибављају мишљења релевантних органа?
По правилу не. Релевантни органи треба да су већ укључени у израду документа јавне политике или прописа кроз радну групу, те на тај начин дају своје коментаре током читавог процеса израде. Такође, релевантни органи ће учествовати и у обради коментара прикупљених јавном расправом у оквирима свог делокруга. Међутим, није забрањено прикупити и додатна мишљења током јавне расправе, али треба имати у виду да након завршетка јавне расправе, пре упућивања на усвајање документа јавне политике или прописа, предлагач има обавеза према Пословнику Владе да прикупи неопходна мишљења свих надлежних органа. О процесу усвајања погледајте више овде.
-
Зашто је важно да се донесе План развоја Републике Србије?
У складу са Законом о планском систему, План развоја Републике Србије је кровни развојни документ за период од најмање 10 година и којим се утврђују приоритетни циљеви развоја Републике Србије. У складу са приоритетним циљевима развоја постављеним у Плану развоја, израђује се Инвестициони план, којим се планирају јавне инвестиције у областима јавног интереса. План развоја и Просторни план Републике Србије морају бити међусобно усаглашени. Приликом израде свих других планских докумената води се рачуна о њиховој усклађености са Планом развоја. До сада су усвојени План развоја Аутономне покрајине Војводине и бројни планови развоја на локалном нивоу. Доношењем Плана развоја заокружиће се плански систем државе и успоставити доследна хијерархија планских докумената што треба да омогући ефикасност планирања.
-
Када се доноси одлука о вредновању учинака политике?
Период у којем ће се спроводити вредновање учинака јавне политике доноси се у време израде документа јавне политике и описује у делу документа који дефинише организациони оквир за спровођење, праћење и извештавање. Вредновање учинака јавних политика се може спроводити периодично (средњорочно вредновање) или по протоку временског периода на који је документ јавне политике донет. Вредновање даје информацију о суштинским разлозима успеха или неуспеха јавне политике или прописа и даје одговор на то како, у којим сегментима и у којем правцу је потребно извршити измене. Приликом доношења одлуке потребно је размотрити период у коме је могуће сагледати дејство мера и активности. Важно је обратити пажњу на чињеницу да се вредновање може планирати и спровести прерано, када се учинци још увек нису испољили или прекасно, тако да се налази вредновања не добију благовремено и да се са закашњењем доносе одлуке о потребним променама политике.
-
Како да знамо да ли да израђујемо стратегију или програм?
Избор документа јавне политике зависи од обухвата јавних политика које се утврђују тим документом. Уколико се документом јавне политике дефинише стратешки правац деловања и јавне политике у одређеној области планирања и спровођења јавних политика онда се приступа изради стратегије. Уколико се јави потреба за детаљнијом разрадом појединих посебних циљева стратегије или неког другог планског документа у складу са којим се доноси (План развоја, Програм Владе, план развоја локалне власти, концепт политике) онда се за такве посебне циљеве приступа изради програма. Такође, програмом се може интервенисати у оквиру области планирања и спровођења јавних политика у делу који није покривен важећом стратегијом (утврђивање општег циља програма кога нема међу посебним циљевима секторске стратегије, али је у складу са њеним општим циљем, односно са приоритетним циљевима развоја и другим приоритетним циљевима Владе).Уколико постоје недоумице у погледу избора одговарајућег документа јавне политике треба се обратити Републичком секретаријату за јавне политике за савет.