Dobrodošli na Platformu za upravljanje javnim politikama

Platforma za upravljanje javnim politikama je centralizovano mesto na kome se nalaze sve relevantne informacije o načinu izrade dokumenta javnih politika i propisa, o njihovom usvajanju, sprovođenju i praćenju sprovođenja, načinu vrednovanja učinaka i izveštavanju, kako za zainteresovane građane tako i za državne službenike koji u njihovoj izradi učestvuju.

Republički sekretarijat za javne politike poziva sve zainteresovane aktere u procesu kreiranja, praćenja, sprovođenja i vrednovanja javnih politika i propisa da koriste Platformu za upravljanje javnim politikama radi unapređenja javnih politika i propisa u Republici Srbiji.

 

1. ZAKONODAVNI I INSTITUCIONALNI OKVIR ZA UPRAVLjANjE SISTEMOM JAVNIH POLITIKA I PROPISA 

Prikaži sve

Ključni propisi kojima je regulisano upravljanje javnim politikama i propisima uključuju:
  • Zakon o Narodnoj skupštini
  • Poslovnik Narodne skupštine
  • Zakon o Vladi
  • Zakon o ministarstvima
  • Zakon o budzetskom sistemu
  • Poslovnik Vlade
  • Zakon o planskom sistemu (ZPS) i prateće uredbe
Saznajte više ovde

Zakon o planskom sistemu definiše dve grupe učesnika u planskom sistemu:

Učesnike koji utvrđuju razvojne i javne politike usvajanjem planskih dokumenata:

  • Narodna skupština,
  • Vlada i
  • Organi AP i lokalne vlasti u skladu sa svojim nadležnostima

2.Ostale učesnike u planskom sistemu koji u skladu sa svojim nadležnostima učestvuju u sistemu upravljanja javnim politikama ali ih ne utvrđuju:

  • Organi državne uprave, posebne organizacije i službe Vlade,
  • Organi i službe lokalne vlasti

Saznajte više ovde

Zakonom o planskom sistemu i drugim propisima unapređeno je učešće javnosti u donošenju odluka, praćenju sprovođenja i izveštavanju o sprovođenju javnih politika i propisa.

Organi državne uprave i drugi predlagači dokumenata javnih politika i propisa imaju obavezu da konsultuju javnost u različitim fazama upravljanja javnim politikama i propisima.

Saznajte više ovde

Kako se koordinira i kakve su uloge učesnika u koordinaciji Saznajte više ovde

2. VRSTE I SADRŽAJ PLANSKIH DOKUMENATA

Prikaži sve

Prema Zakonu o planskom sistemu javne politike su pravci delovanja Republike Srbije i pravci delovanja autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave u određenim oblastima radi postizanja željenih ciljeva na nivou društva.

Kako su povezane politika Vlade i javne politike saznajte ovde

Politika zasnovana na činjenicama (engl. Evidence-based policies) koristi podatke za proces pripreme planskih dokumenata kojima se ona utvrđuje, i za odlučivanje o najboljoj opciji za njeno sprovođenje.

Saznajte više ovde

U sistemu upravljanja javnim politikama i propisima, treba se pridržavati načela koja osiguravaju kvalitet rešenja koja se dokumentima javnih politika ili propisima predlažu.

O načelima upravljanja javnim politikama saznajte više ovde.

Javne politike su utvrđene planskim dokumentima. Zakon o planskom sistemu utvrđuje tri grupe planskih dokumenata:

1. Dokumente razvojnog planiranja u koje spadaju:

  • Plan razvoja
  • Investicioni plan
  • Prostorni plan Republike Srbije i drugi prostorni planovi, generalni urbanistički plan
  • Plan razvoja autonomne pokrajine i plan razvoja jedinice lokalne samouprave

O dokumentima razvojnog planiranja saznajte više ovde.

2. Dokumente javnih politika, koji po svom obuhvatu mogu biti nadnacionalni, nacionalni, subnacionalni, sektorski i međusektorski i uvek su užeg obuhvata od dokumenata razvojnog planiranja sa kojima treba da budu usklađeni, u koje spadaju:

  • Strategija, o kojoj možete više saznati ovde.
  • Program, o kojem više možete saznati ovde.
  • Koncept politike, o kojem više možete saznati ovde.
  • Akcioni plan, o kojem više možete saznati ovde.

3. Ostale planske dokumente u koje spadaju:

  • Akcioni plan za sprovođenje Programa Vlade – APSPV
  • Nacionalni program za usvajanje pravnih tekovina Evropske unije – NPAA
  • Srednjoročni planovi
  • Planski dokumenti na pokrajinskom i lokalnom nivou
  • Godišnji plan rada Vlade

Više o ostalim planskim dokumentima saznajte ovde.

3. PROCES IZRADE PLANSKIH DOKUMENATA I PROPISA

Prikaži sve

U ovom poglavlju saznajte ko pokreće inicijativu za izmenu dokumenata javnih politika, kada se inicijativa pokreće i kako.

Saznajte više ovde

U ovom poglavlju objašnjeno je šta je analiza efekata, kakav je odnos analize efekata propisa i analize efekata javnih politika, kao i razlika između ex ante i ex post analize.

Saznajte više ovde.

4. ANALIZA EFEKATA JAVNIH POLITIKA – KORACI METODE ALATI

Prikaži sve

Analiza efekata je proces sačinjen od logičkog sleda koraka koji se sprovode i koji su međusobno povezani. Sprovođenje analize efekata rezultira izveštajem o sprovedenoj analizi efekata čiji sadržaj u mnogome odgovara sledu koraka u sprovođenju analize.

Kako se ovi koraci sprovode, šta im je cilj, kakav je njihov rezultat i koje sve metode, tehnike i alate možete koristiti prilikom sprovođenja analize efekata, saznajte klikom na svaki pojedinačni korak niže.

5. ANALIZA EFEKATA PROPISA – KORACI METODE ALATI

Prikaži sve

Analiza efekata je proces sačinjen od logičkog sleda koraka koji se sprovode i koji su međusobno povezani. Sprovođenje analize efekata rezultira izveštajem o sprovedenoj analizi efekata čiji sadržaj u mnogome odgovara sledu koraka.

Kako se oni sprovode, šta im je cilj, kakav je njihov rezultat i koje sve metode, tehnike i alate možete koristiti prilikom sprovođenja analize efekata, saznajte klikom na svaki pojedinačni korak dole.

6. KONSULTACIJE JAVNOSTI U PROCESU UPRAVLjANjA JAVNIM POLITIKAMA

Prikaži sve

Javnost čine sve zainteresovane strane koje imaju interes u vezi sa merama javnih politika i rešenjima u propisu, i ciljne grupe koje su pod direktnim ili indirektnom, pozitivnim ili negativnim uticajem mera javnih politika i rešavanja u propisima.

 

Obaveza je javne uprave da u proces planiranja, izrade i praćenju sprovođenja javnih politika i propisa uključi ove tri grupe.

Saznajte više ovde

Konsultacije s javnošću sprovode se putem platforme eKonsultacije

Prilikom sprovođenja konsultacija možete koristiti više vrsta i više različitih metoda konsultacija, koje u većini slučajeva valja kombinovati.

Saznajte više ovde

Pregled metoda konsultacija pogledajte ovde.

  • 6.4.1. Poređenje kvalitativnih i kvantitativnih metoda konsultacija o kojima možete više saznati ovde.
  • 6.4.2. Anketa -> možete više saznati ovde.
  • 6.4.3. Fokus grupe - možete više saznati ovde.
  • 6.4.4. Polustrukturirani intervju - možete više saznati ovde.
  • 6.4.5. Okrugli sto - o kojem možete više saznati ovde.
  • 6.4.6. Panel -  možete više saznati ovde.
  • 6.4.7. Prikupljanje pisanih komentara- o kojima možete više saznati ovde.
  • 6.4.8. Kako kvantifikovati rezultat kvalitativnog metoda konsultacija? Možete više saznati ovde.

   O vrstama i metodama konsultacija saznajte više ovde

7. USVAJANjE DOKUMENATA JAVNIH POLITIKA I PROPISA

Prikaži sve

Dokumenta javnih politika u najvećem broju slučajeva donosi Vlada. U nekim slučajevima, kada je tako utvrđeno posebnim propisima, pored zakona, Narodna skupština donosi dokumenta javnih politika.

U ovom poglavlju saznajte ko podnesi planski dokument ili propis Vladi na usvajanje, kako i koje prateće materijale treba da obezbedi.

 

 8. PRAĆENjE I IZVEŠTAVANjE O SPROVOĐENjU DOKUMENATA JAVNIH POLITIKA I PROPISA

Prikaži sve

 

 O praćenju  i izveštavanju sprovođenja javnih politika saznajte više ovde.

  • 8.5.1. Periodi izveštavanja o sprovođenju dokumenata javnih politika - o kojima možete saznati više ovde.
  • 8.5.2. Vrste izveštaja o sprovođenju javnih politika - o kojima možete saznati više ovde.

9. EX-POST ANALIZA EFEKATA I VREDNOVANjE UČINAKA JAVNIH POLITIKA I PROPISA

Prikaži sve

  • 9.2.1. Detalji koraka u procesu vrednovanja učinaka - o kojima možete saznati više ovde

  • 9.3.1. O predlogu sadržaja izveštaja o sprovedenom vrednovanju, odnosno ex post analizi efekata propisa,  saznajte više ovde.
  • 9.3.2. O predlogu sadržaja izveštaja o sprovedenom vrednovanju, odnosno ex post analizi efekata dokumenta javne politike, saznajte više ovde.

O kriterijumima za vrednovanje učinaka saznajte više ovde

 10. BUDžET – MESTO GDE SE POVEZUJU SVE JAVNE POLITIKE 

Prikaži sve

  • 10.2.1. Budzetska klasifikacija - o kojoj možete saznati više ovde.

 Zašto je budzet važan saznajte više ovde.

  • 10.8.1. Primer razlaganja aktivnosti na pod-aktivnosti - saznajte više ovde.
  • 10.8.2. Pomoćne tabele za obračun troškova - preuzmite ovde.

O koracima u obračunu troškova saznajte više ovde

  • 10.9.1. Primer aktivnosti koja se finansira iz različitih izvora - saznajte više ovde.

O izvorima finansiranja saznajte više ovde.

  • Veza elemenata PFE obrasca i obračuna troškova - preuzmite obrazac ovde.
  • Primer popunjenog PFE obrasca - preuzmite obrazac ovde.

PFE – Procena finansijskih efekata na budzet - saznajte više ovde.

  • Obrazac tabelarnog prikaza srednjoročnog plana možete preuzeti ovde.
  • Tabelarni prikaz mera - obrazac možete preuzeti ovde.
  • Koji prilozi se pripremaju uz srednjoročni plan pogledajte ovde.