Dobrodošli na Platformu za upravljanje javnim politikama
Platforma za upravljanje javnim politikama je centralizovano mesto na kome se nalaze sve relevantne informacije o načinu izrade dokumenta javnih politika i propisa, o njihovom usvajanju, sprovođenju i praćenju sprovođenja, načinu vrednovanja učinaka i izveštavanju, kako za zainteresovane građane tako i za državne službenike koji u njihovoj izradi učestvuju.
Republički sekretarijat za javne politike poziva sve zainteresovane aktere u procesu kreiranja, praćenja, sprovođenja i vrednovanja javnih politika i propisa da koriste Platformu za upravljanje javnim politikama radi unapređenja javnih politika i propisa u Republici Srbiji.
1. ZAKONODAVNI I INSTITUCIONALNI OKVIR ZA UPRAVLjANjE SISTEMOM JAVNIH POLITIKA I PROPISA
- Zakon o Narodnoj skupštini
- Poslovnik Narodne skupštine
- Zakon o Vladi
- Zakon o ministarstvima
- Zakon o budzetskom sistemu
- Poslovnik Vlade
- Zakon o planskom sistemu (ZPS) i prateće uredbe
Zakon o planskom sistemu definiše dve grupe učesnika u planskom sistemu:
Učesnike koji utvrđuju razvojne i javne politike usvajanjem planskih dokumenata:
- Narodna skupština,
- Vlada i
- Organi AP i lokalne vlasti u skladu sa svojim nadležnostima
2.Ostale učesnike u planskom sistemu koji u skladu sa svojim nadležnostima učestvuju u sistemu upravljanja javnim politikama ali ih ne utvrđuju:
- Organi državne uprave, posebne organizacije i službe Vlade,
- Organi i službe lokalne vlasti
Zakonom o planskom sistemu i drugim propisima unapređeno je učešće javnosti u donošenju odluka, praćenju sprovođenja i izveštavanju o sprovođenju javnih politika i propisa.
Organi državne uprave i drugi predlagači dokumenata javnih politika i propisa imaju obavezu da konsultuju javnost u različitim fazama upravljanja javnim politikama i propisima.
Kako se koordinira i kakve su uloge učesnika u koordinaciji Saznajte više ovde
2. VRSTE I SADRŽAJ PLANSKIH DOKUMENATA
Prema Zakonu o planskom sistemu javne politike su pravci delovanja Republike Srbije i pravci delovanja autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave u određenim oblastima radi postizanja željenih ciljeva na nivou društva.
Kako su povezane politika Vlade i javne politike saznajte ovdePolitika zasnovana na činjenicama (engl. Evidence-based policies) koristi podatke za proces pripreme planskih dokumenata kojima se ona utvrđuje, i za odlučivanje o najboljoj opciji za njeno sprovođenje.
U sistemu upravljanja javnim politikama i propisima, treba se pridržavati načela koja osiguravaju kvalitet rešenja koja se dokumentima javnih politika ili propisima predlažu.
O načelima upravljanja javnim politikama saznajte više ovde.
Javne politike su utvrđene planskim dokumentima. Zakon o planskom sistemu utvrđuje tri grupe planskih dokumenata:
1. Dokumente razvojnog planiranja u koje spadaju:
- Plan razvoja
- Investicioni plan
- Prostorni plan Republike Srbije i drugi prostorni planovi, generalni urbanistički plan
- Plan razvoja autonomne pokrajine i plan razvoja jedinice lokalne samouprave
O dokumentima razvojnog planiranja saznajte više ovde.
2. Dokumente javnih politika, koji po svom obuhvatu mogu biti nadnacionalni, nacionalni, subnacionalni, sektorski i međusektorski i uvek su užeg obuhvata od dokumenata razvojnog planiranja sa kojima treba da budu usklađeni, u koje spadaju:
- Strategija, o kojoj možete više saznati ovde.
- Program, o kojem više možete saznati ovde.
- Koncept politike, o kojem više možete saznati ovde.
- Akcioni plan, o kojem više možete saznati ovde.
3. Ostale planske dokumente u koje spadaju:
- Akcioni plan za sprovođenje Programa Vlade – APSPV
- Nacionalni program za usvajanje pravnih tekovina Evropske unije – NPAA
- Srednjoročni planovi
- Planski dokumenti na pokrajinskom i lokalnom nivou
- Godišnji plan rada Vlade
3. PROCES IZRADE PLANSKIH DOKUMENATA I PROPISA
U ovom poglavlju saznajte ko pokreće inicijativu za izmenu dokumenata javnih politika, kada se inicijativa pokreće i kako.
U ovom poglavlju objašnjeno je šta je analiza efekata, kakav je odnos analize efekata propisa i analize efekata javnih politika, kao i razlika između ex ante i ex post analize.
4. ANALIZA EFEKATA JAVNIH POLITIKA – KORACI METODE ALATI
Analiza efekata je proces sačinjen od logičkog sleda koraka koji se sprovode i koji su međusobno povezani. Sprovođenje analize efekata rezultira izveštajem o sprovedenoj analizi efekata čiji sadržaj u mnogome odgovara sledu koraka u sprovođenju analize.
Kako se ovi koraci sprovode, šta im je cilj, kakav je njihov rezultat i koje sve metode, tehnike i alate možete koristiti prilikom sprovođenja analize efekata, saznajte klikom na svaki pojedinačni korak niže.
5. ANALIZA EFEKATA PROPISA – KORACI METODE ALATI
Analiza efekata je proces sačinjen od logičkog sleda koraka koji se sprovode i koji su međusobno povezani. Sprovođenje analize efekata rezultira izveštajem o sprovedenoj analizi efekata čiji sadržaj u mnogome odgovara sledu koraka.
Kako se oni sprovode, šta im je cilj, kakav je njihov rezultat i koje sve metode, tehnike i alate možete koristiti prilikom sprovođenja analize efekata, saznajte klikom na svaki pojedinačni korak dole.
6. KONSULTACIJE JAVNOSTI U PROCESU UPRAVLjANjA JAVNIM POLITIKAMA
Obaveza je javne uprave da u proces planiranja, izrade i praćenju sprovođenja javnih politika i propisa uključi ove tri grupe.
Konsultacije s javnošću sprovode se putem platforme eKonsultacije
Prilikom sprovođenja konsultacija možete koristiti više vrsta i više različitih metoda konsultacija, koje u većini slučajeva valja kombinovati.
Pregled metoda konsultacija pogledajte ovde.
- 6.4.1. Poređenje kvalitativnih i kvantitativnih metoda konsultacija o kojima možete više saznati ovde.
- 6.4.2. Anketa -> možete više saznati ovde.
- 6.4.3. Fokus grupe - možete više saznati ovde.
- 6.4.4. Polustrukturirani intervju - možete više saznati ovde.
- 6.4.5. Okrugli sto - o kojem možete više saznati ovde.
- 6.4.6. Panel - možete više saznati ovde.
- 6.4.7. Prikupljanje pisanih komentara- o kojima možete više saznati ovde.
- 6.4.8. Kako kvantifikovati rezultat kvalitativnog metoda konsultacija? Možete više saznati ovde.
7. USVAJANjE DOKUMENATA JAVNIH POLITIKA I PROPISA
Dokumenta javnih politika u najvećem broju slučajeva donosi Vlada. U nekim slučajevima, kada je tako utvrđeno posebnim propisima, pored zakona, Narodna skupština donosi dokumenta javnih politika.
U ovom poglavlju saznajte ko podnesi planski dokument ili propis Vladi na usvajanje, kako i koje prateće materijale treba da obezbedi.
8. PRAĆENjE I IZVEŠTAVANjE O SPROVOĐENjU DOKUMENATA JAVNIH POLITIKA I PROPISA
9. EX-POST ANALIZA EFEKATA I VREDNOVANjE UČINAKA JAVNIH POLITIKA I PROPISA
- 9.2.1. Detalji koraka u procesu vrednovanja učinaka - o kojima možete saznati više ovde
10. BUDžET – MESTO GDE SE POVEZUJU SVE JAVNE POLITIKE
- 10.2.1. Budzetska klasifikacija - o kojoj možete saznati više ovde.
- 10.9.1. Primer aktivnosti koja se finansira iz različitih izvora - saznajte više ovde.
- Veza elemenata PFE obrasca i obračuna troškova - preuzmite obrazac ovde.
- Primer popunjenog PFE obrasca - preuzmite obrazac ovde.
PFE – Procena finansijskih efekata na budzet - saznajte više ovde.