1.2.1. Више о учесницима

Закон о Влади и одговорност Владе у контексту планског система

Влада је одговорна Народној скупштини за вођење политике Републике Србије, за извршавање закона и других општих аката Народне скупштине, за стање у областима из своје надлежности и за рад органа државне управе. Влада о свом раду извештава Народну скупштину најкасније 60 дана пре него што поднесе предлог завршног рачуна буџета Републике Србије. На захтев Народне скупштине, Влада и сваки њен члан дужни су да јој поднесу извештај о свом раду.

Из перспективе органа државне управе, у сегменту одлучивања и избора приоритета кључна је улога Владе, која, у већини случајева, доноси документе јавних политика и утврђује  предлог планских докумената и подноси их Народној скупштини на доношење.

Како Влада одлучује?

Влада образује одборе и комисије као стална радна тела ради давања мишљења и предлога у питањима из надлежности Владе и усклађивања ставова органа државне управе пре него што се неки предлог разматра на седници Владе.

Када су прикупљена сва мишљења и потребна документација, материјал за седницу Владе доставља се Генералном секретаријату Владе уз пропратно писмо које потписује овлашћено лице. Следи административна провера достављених материјала, седница одбора Владе и на крају седница Владе.

Влада одлуке доноси на седници, већином гласова свих чланова Владе. Начин рада и одлучивања Владе, и акти које доноси председник Владе детаљније се уређују Пословником Владе.

 

Закон о министарствима у контексту планског система

Без обзира што су Законом о министарствима надлежности сваког органа државне управе јасно разграничене, сарадња у обликовању јавних политика је неопходна због јаких веза између области планирања и спровођења јавних политика.

Не треба поистовећивати кључне надлежности институције са областима планирања и спровођења јавних политика. Једна институција може имати у својој надлежности више тематских области које су важне за неколико области планирања и спровођења јавних политика. Због тога је важно при изради планског документа консултовати се са што више институција како се не би сузио обухват документа и како би се избегао ризик да повезани проблеми не буду утврђени и адекватно решени.

Шта је дужност министра?

Министар може поднети предлог за уређење питања из надлежности Владе и Народне скупштине и захтевати да Влада заузме став према питању из његове надлежности. Министар је дужан да обавештава Владу о свему што је битно за вођење политике и одлучивање Владе и одговоран је за спровођење Програма и политике Владе, за одлуке и мере које је донео или пропустио да донесе или предузме и за извршавање обавезних упутстава и посебних задужења која му је одредио председник Владе.

 

Улоге осталих органа у контексту планског система

Генерални секретаријат Владе

Генерални секретаријат Владе успостављен је Законом о Влади, а његов рад и делокруг детаљније су уређени Уредбом о Генералном секретаријату Владе и Пословником Владе. Генерални секретаријат Владе је задужен за стручне и друге послове за потребе Владе и њему се достављају акти о којима Влада одлучује како би оценио степен њихове припремљености за разматрање и усвајање на седници Владе. Генерални секретаријат је кључна институција која координира израду Годишњег плана рада Владе и извештаја о његовом спровођењу.

 

Министарство финансија

 Министарство финансија припрема Закон о буџетском систему и Закона о буџету, фискалну стратегију и утврђује лимите потрошње. Одобрава приоритетне области финансирања и припрема Упутство за припрему буџета и друга методолошка упутства и даје мишљења на финансијске ефекте предлога аката и докумената јавних политика.

 

Републички секретаријат за законодавство

Републички секретаријат за законодавство обавља стручне послове који се односе на изграђивање, праћење и унапређење правног система; обезбеђивање усаглашености прописа и општих аката у правном систему у поступку њиховог доношења и старање о њиховој нормативно-техничкој и језичкој ваљаности; надзор над објављивањем и старање о објављивању прописа и других аката Владе, министарстава и других органа и организација за које је то законом одређено, као и друге послове одређене законом. Републички секретаријат за законодавство припрема прописе који се односе на организацију и начин рада Владе и друге прописе који не спадају у делокруг министарстава.

 

Републички секретаријат за јавне политике

Републички секретаријат за јавне политике обавља стручне послове који се односе на: анализу, идентификовање потреба и достављање иницијатива за израду докумената јавних политика; обезбеђивање усклађености предлога докумената јавних политика и нацрта закона; давање иницијатива, односно предлога за унапређење процедура за израду докумената јавних политика; давање мишљења о потпуности садржаја и квалитету спроведене анализе ефеката јавних политика и извештаја о спровођењу докумената јавних политика; пружање методолошке подршке при изради предлога планских докумената и докумената јавних политика; унапређење праксе креирања и спровођења јавних политика, укључујући анализе и примену иновативних инструмената у јавним политикама. Припрема Акциони план за спровођење програма Владе, којим се утврђују приоритетни циљеви Владе, прати спровођење и извештава о његовој реализацији у сарадњи са свим органима државне управе. Републички секретаријат за јавне политике обавља стручне послове који се односе на спровођење регулаторне реформе и анализу ефеката прописа и води и даље развија Јединствени информациони систем (ЈИС) и контролише унос података.