4.1.1. Анализа планског оквира

 

Шта се анализира? 

  • Уколико у области планирања постоје већ усвојени плански документи неопходно их је анализирати и сагледати да ли је промена коју желимо да остваримо већ ословљена у неком планском документу и на који начин; 
  • Анализирају се међусекторска планска документа као и из оних сектора са којима имамо додирне тачке (сродне области планирања и спровођења јавних политика); 
  • Анализира се утицај преузетих међународних обавеза у релевантној области јавне политике и глобални трендови на које држава треба стратешки да одговори. 

Опционо 

При анализи планског оквира, а нарочито ако се утврди да постоје плански документи који обрађују исте мере или активности, пожељно је урадити оптимизацију планског оквира. 

Оптимизација се ради: 

  • Када је отежана координација у спровођењу докумената јавних политика; 
  • Када долази до дуплирања напора приликом извештавања о спровођењу;
  • Када није могуће адекватно планирати и дефинисати приоритете у расподели ресурса у средњорочним плановима;
  • Када плански документи немају прописану структуру и елементе;
  • Када не постоји јасна и логична хијерархија и усклађеност планских докумената; 
  • Када су исти циљеви, мере, активности јавних политика утврђени различитим планским документима;
  • Када плански документи обухватају текуће мере и активности на начин који узрокује дуплирање планираних ресурса; 
  • Када елементи планског документа нижег реда нису доследно повезани са елементима планског документа вишег реда.  

 

Ревизија елемената планских докумената се врши услед идентификованих неусклађености у погледу: 

  • обухвата и дефиниција циљева, мера, показатеља и активности; 
  • временских одредница;
  • финансијских података;
  • одговорности итд. 

Како бисте спровели оптимизацију планског оквира: 

- направите листу планских документа која су, према времену трајања још увек важећа; 

- попишите прописе који су донети на основу тих планских докумената и оних који су релевантни за материју коју треба да обрадите;  

- направите препоруке како наставити спровођење ових документа – наставити примену постојећег документа/припремити нови/које од постојећих документа обухватити једним новим итд. 

Уз листу планских документа и прописа где је ваш орган водећа институција направите и листу докумената где је ваш орган одговоран за спровођење одређених мера, активности, управних или административних поступака.  

Листа планских документа у чијем спровођењу учествују запослени из одређене институције је неопходна јер се мора проценити терет послова које запослени обављају, њихова улога и извештавање о извршеним пословима и достигнутим резултатима. Овај процес се зове оптимизација планског оквира, и он је један од кључних предуслова за израду средњорочног плана ваше институције.