4.2.4.1. Критеријуми за утврђивање показатеља учинака
Критеријуми | Опис критеријума |
Јасни | Показатељи треба да буду прецизни и јасни. Они јасно треба да указују на аспекте онога што показатељ мери, као што су време, квалитет, износ и слично. |
Релевантни | Показатељи треба да буду повезани са циљевима стратегија |
Економични | Трошкови добијања информација које су потребне да би се показатељ добио треба да су разумни, трошкови ангажовања стручњака за исту сврху треба да су такође разумни |
Спроводиви (да имају практичну вредност) |
Показатељи треба да буду такви да усмеравају мере јавних политика ка побољшањима. Треба да имају капацитет да укажу доносиоцима одлука на трендове који указују на то да процес реформи иде у погрешном правцу као и да имају потенцијал да сугеришу корективне активности |
Лаки за праћење | Показатељи треба да буду такви да их је могуће лако пратити и да их је могуће верификовати односно независно мерити. То значи да ће и други корисници добити исте резултате и извести исте закључке ако користе исте податке који су послужили за развој показатеља |
Да су развијени на партиципаторан начин | Показатељи треба да су развијени заједнички са заинтересованим странама и крајњим корисницима. |
Да их је лако објаснити | Показатеље треба развијати на начин да се лако могу објаснити свим заинтересованим странама. |
Дисагрегирани | Потребно је да показатељи имају способност да буду дисагрегирани, односно да се могу посматрати кроз различите групе: пол, узраст, доходак и сл. |
Савети за утврђивање показатеља учинка
Стандардни назив за показатеље учинка у међународној пракси је performance indicator или показатељ успешности. Показатељ успешности је „величина која омогућава да се потврди (верификује) промена током спровођења планског документа или прописа или показује резултате у односу на оно што је планирано”. Информације о оствареној вредности показатеља треба да нам дају одговоре на питања: Која се планирана промена остварила и колико смо далеко од циља?
Као и за послове припреме планских документа, тако се треба припремити и за избор показатеља:
- Потребно је имати основне податке, а извор су вам званична статистика, отворени извори податка, заинтересоване стране;
- Заједно са заинтересованим странама неопходно је утврдити полазне вредности показатеља (референтне вредности показатеља)
Потребно је водити рачуна о томе како се прикупљају подаци. Расположивост и поузданост података може утицати на дефинисање механизма за праћење спровођења.
При дефинисању и избору показатеља учинака треба водити рачуна о:
- Доступности података - Да ли се подаци већ прикупљају и да ли су лако доступни? Ако нису, како их прикупити?
- Тачности података - Да ли су подаци довољно поуздани? Које изворе података смо користили, да ли су веродостојни, да ли смо упоредили податке?
- Благовремености – Да ли се подаци могу добити у периоду у којем се документ јавне политике спроводи? Колико често се прикупљају и када се објављују?
- Поверљивости података и да ли је приватност извора података заштићена?
- Трошковима прикупљања података - Да ли постоји довољно средстава за прикупљање података? Да ли је прикупљање података одрживо (тј. да ли су трошкови већи од користи коју имате од добијених података)?
- Место показатеља у ланцу резултата
Када се одређује ниво показатеља, треба да се прати логика представљена на графикону, који се често назива „ланцем резултата“.
С обзиром на број карика у „ланцу резултата“ и различитих врста и природе показатеља, сугестија је да се употреби ограничен број показатеља који мере најрелевантније карактеристике промене која се намерава постићи.
- Ресурси (или енгл. input) односе се на неопходна, пре свега, финансијска средства потребна да би се планиране активности спровеле. Дефинисање ресурса је посебно важно при изради акционог плана и обрачуна трошкова спровођења јавних политика и прописа.
- Процеси се односе на активности које дате ресурсе претварају у резултате. Примери процесних показатеља: број спроведених обука, припремљени нацрти прописа. Процесни показатељи мере шта се дешава током спровођења и усмерени су на извршење активности.
- Резултати (енгл. оutput) описују изграђену инфраструктуру, пружена добра и извршене услуге. Показатељи резултата показују достигнути степен остварења мера, и одређују се у складу са њиховом природом.
- Исходи (енгл. оutcome) се очекују од остварења посебних циљева и треба да покажу промене у понашању које су проистекле као резултат спроведених мера.
- Ефекат (енгл. impact) указује на свеукупан утицај које је спровођење јавне политике произвело, односно степен у којем су остварени дугорочни циљеви.