4.2.4.1. Критеријуми за утврђивање показатеља учинака

 

Критеријуми Опис критеријума 
Јасни Показатељи треба да буду прецизни и јасни. Они јасно треба да указују на аспекте онога што показатељ мери, као што су време, квалитет, износ и слично.  
Релевантни Показатељи треба да буду повезани са циљевима стратегија  
Економични Трошкови добијања информација које су потребне да би се показатељ добио треба да су разумни, трошкови ангажовања стручњака за исту сврху треба да су такође разумни
Спроводиви (да имају практичну вредност)

Показатељи треба да буду такви да усмеравају мере јавних политика ка побољшањима.

Треба да имају капацитет да укажу доносиоцима одлука на трендове који указују на то да процес реформи иде у погрешном правцу као и да имају потенцијал да сугеришу корективне активности

Лаки за праћење  Показатељи треба да буду такви да их је могуће лако пратити и да их је могуће верификовати односно независно мерити. То значи да ће и други корисници добити исте резултате и извести исте закључке ако користе исте податке који су послужили за развој показатеља 
Да су развијени на партиципаторан начин Показатељи треба да су развијени заједнички са заинтересованим странама и крајњим корисницима.
Да их је лако објаснити Показатеље треба развијати на начин да се лако могу објаснити свим заинтересованим странама.
Дисагрегирани Потребно је да показатељи имају способност да буду дисагрегирани, односно да се могу посматрати кроз различите групе: пол, узраст, доходак и сл.

Савети за утврђивање показатеља учинка 

Стандардни назив за показатеље учинка у међународној пракси је performance indicator или показатељ успешности. Показатељ успешности је „величина која омогућава да се потврди (верификује) промена током спровођења планског документа или прописа или показује резултате у односу на оно што је планирано”. Информације о оствареној вредности показатеља треба да нам дају одговоре на питања: Која се планирана промена остварила и колико смо далеко од циља? 

Као и за послове припреме планских документа, тако се треба припремити и за избор показатеља:

- Потребно је имати основне податке, а извор су вам званична статистика, отворени извори податка, заинтересоване стране; 

- Заједно са заинтересованим странама неопходно је утврдити полазне вредности показатеља (референтне вредности показатеља) 

Потребно је водити рачуна о томе како се прикупљају подаци. Расположивост и поузданост података може утицати на дефинисање механизма за праћење спровођења.

При дефинисању и избору показатеља учинака треба водити рачуна о:  

  • Доступности података - Да ли се подаци већ прикупљају и да ли су лако доступни? Ако нису, како их прикупити? 
  • Тачности података - Да ли су подаци довољно поуздани? Које изворе података смо користили, да ли су веродостојни, да ли смо упоредили податке? 
  • Благовремености – Да ли се подаци могу добити у периоду у којем се документ јавне политике спроводи? Колико често се прикупљају и када се објављују? 
  • Поверљивости података и да ли је приватност извора података заштићена? 
  • Трошковима прикупљања података - Да ли постоји довољно средстава за прикупљање података? Да ли је прикупљање података одрживо (тј. да ли су трошкови већи од користи коју имате од добијених података)?
  • Место показатеља у ланцу резултата 

Када се одређује ниво показатеља, треба да се прати логика представљена на графикону, који се често назива „ланцем резултата“. 

С обзиром на број карика у „ланцу резултата“ и различитих врста и природе показатеља, сугестија је да се употреби ограничен број показатеља који мере најрелевантније карактеристике промене која се намерава постићи.

  • Ресурси (или енгл. input) односе се на неопходна, пре свега, финансијска средства потребна да би се планиране активности спровеле. Дефинисање ресурса је посебно важно при изради акционог плана и обрачуна трошкова спровођења јавних политика и прописа. 
  • Процеси се односе на активности које дате ресурсе претварају у резултате. Примери процесних показатеља: број спроведених обука, припремљени нацрти прописа. Процесни показатељи мере шта се дешава током спровођења и усмерени су на извршење активности. 
  • Резултати (енгл. оutput) описују изграђену инфраструктуру, пружена добра и извршене услуге. Показатељи резултата показују достигнути степен остварења мера, и одређују се у складу са њиховом природом. 
  • Исходи (енгл. оutcome) се очекују од остварења посебних циљева и треба да покажу промене у понашању које су проистекле као резултат спроведених мера. 
  • Ефекат (енгл. impact) указује на свеукупан утицај које је спровођење јавне политике произвело, односно степен у којем су остварени дугорочни циљеви.