4.2.4.3. Како утврдити почетну и циљану вредност показатеља?

Како утврдити почетну вредност неког показатеља? 

Почетна вредност показатеља се утврђује тако што се користе статистички подаци, као 
и административни подаци, како из националних, тако и из међународних извора. Почетна вредност показатеља обично се утврђује на основу последње верификоване, званичне и објављене вредности података који се користе у формули за утврђивање вредности показатеља. Уколико се ради о показатељу који се израчунава коришћењем различитих података или података из различитих извора, важно је да се користе они подаци који описују посматрану појаву у истој години, односно да се односе на стање појаве у истој години. 

Постоје ситуације када базну вредност није могуће одредити: 

  • Прикупљање нових података – када подаци нису доступни јер не постоји методологија за њихово прикупљање или се мери потпуно нова појава. 
  • Постављање почетне вредности на „0” када се уводи нови систем, стандард, процес и сл. 

Утврђивање циљане вредности показатеља учинка

Када се утврди почетна (референтна) вредност показатеља, потребно је поставити 
циљану вредност. Када се поставља циљана вредност, потребно је узети у обзир приоритете Владе, просечан учинак институција које су сличне, расположиве људске и финансијске ресурсе, националне, међународне стандарде, као и раније трендове. 

Питања која треба поставити када се утврђују почетне и циљане вредности показатеља: 

Како користити показатеље током планирања, праћења и вредновања учинка? 

Главна сврха показатеља јесте да омогуће свим заинтересованим странама и 
креаторима и спроводиоцима јавне политике да одреде у којој мери се достижу планирани циљеви и резултати и да за то достигнуће имају потврду. 

Показатељи се користе: 

  • Током планирања да би се боље осмислиле активности и логика интервенције –Утврђивање показатеља је кључни део процеса планирања јавних политика. 
  • Током праћења, да би се боље управљало спровођењем документа јавне политике 
  • Током вредновања учинка и током ex-post анализе да покажу степен остварења резултата, како интерно, тако и за све заинтересоване стране, чиме се повећава одговорност за остваривање предвиђених резултата.