4.4.2.4. ММСП Тест – Тест утицаја на микро, мала и средња предузећа

 

ММСП тест:

  • анализира могуће ефекте предложених мера и прописа на микро, мале и средње привредне субјекте.
  • представља интегрални део анализе ефеката. Примена ММСП теста може указати на потребу за вршењем детаљне анализе ефеката у складу са чл.8. ст. 5. Уредбе о анализи ефеката.
  • спроводи уз помоћ обрасца, који представља помоћну алатку у облику контролне листе

 

Шта обухвата ММСП?

Сектор ММСП обухвата микро, мала и средња предузећа и предузетнике. Предузетници као физичка лица која самостално обављају делатност укључени су у микро предузећа. Сектор ММСП у Републици Србији обухвата више од 350 хиљада предузећа која стварају око трећине бруто додате вредности српске приведе и учествују око 44% у регистрованој запослености.

За потребе спровођења теста ММСП препоручено је да се користи обједињена база података сектора малих и средњих предузећа и предузетника која је формирана по Eurostat методологији у Републичком заводу за статистику. Базе података о броју предузећа и броју запослених у њима успостављене су на основу завршних рачуна предузећа, а број предузетника и број запослених код предузетника на основу података Пореске управе.

Шта је тест ММСП?

Због ограничених ресурса којима располажу микро, мали и средњи привредни субјекти могу бити изложени високим трошковима усклађивања с прописима. Како би се избегле нежељене последице и непотребно оптерећење сектора ММСП, неопходно је размотрити да ли су захтеви наметнути микро, малим и средњим привредним субјектима сврсисходни, односно да ли су они несразмерни тако да је њихов положај релативно неповољан у односу на велике привредне субјекте.

Тест ММСП је алатка која се користи приликом планирања, израде и доношења прописа у оквиру спровођења ex-ante анализе ефеката. Спровођење теста ММСП представља обавезан корак у складу са Уредбом, која захтева да се размотре предложена решења у прописима, као и алтернативне опције, односно алтернативне мере и решења којима се смањује оптерећење микро, малих и средњих привредних субјеката. При томе, анализа и ниво детаља садржаних у тесту ММСП треба да буду пропорционални значају прописа, односно потенцијалном оптерећењу микро, малих и средњих привредних субјеката које им пропис намеће.

Тест ММСП:

  • спроводи се како би се анализирали могући ефекти предложених мера и прописа на микро, мале и средње привредне субјекте;
  • представља интегрални део анализе ефеката; његова примена може указати на потребу да се детаљно анализирају ефекти у складу са чланом 8. став 5. Уредбе о анализи ефеката;
  • спроводи се помоћу обрасца који представља помоћну алатку у облику контролне листе.

Спровођење теста ММСП

Тест ММСП се релативно једноставно примењује. Тест ММСП је такав да одређени одговори на постављена питања усмеравају лице које спроводи тест ка другим питањима како би се избегао непотребан трошак времена.

Сам тест утицаја на микро, мале и средње привредне субјекте подразумева анализу коју чине четири корака:[1]

Корак 1. Утврдити да ли постоји утицај и ако постоји, колико је погођених микро, малих и средњих привредних субјеката и каква је њихова структура.

Ако пропис не утиче на привредне субјекте, односно да не утиче на микро, мале и средње привредне субјекте, није потребно спровести анализу.

Ако се утврди да се прописом утиче на микро, мале и средње привредне субјекте, да ли интервенција погађа све њих или само поједине категорије микро, малих и средњих привредних субјеката према њиховој правној форми, величини или делатности.

Одговор на последња два питања је једноставно навођење броја привредних субјеката, односно броја запослених у њима. Извор података може бити или база података Републичког завода за статистику или ако је реч о релативно уској примени прописа (ако се њиме регулишу само одређене категорије сектора ММСП), то може бити и евиденција (или процена) предлагача.

Уколико се пропис односи на целокупан сектор ММСП или на одређене категорије сектора ММСП, потребни подаци могу се наћи у извештајима:

  • Предузећа по величини и предузетници у Републици Србији, Извештај Републичког завода за статистику. Последњи извештај доступан је на интернет адреси http://publikacije.stat.gov.rs/G2019/Pdf/G20196001.pdf
  • Годишњи извештаји о малим и средњим предузећима и предузетништву Министарства привреде. Последњи извештај доступан је на интернет адреси https://privreda.gov.rs/wp-content/uploads/2019/01/Izvestaj_MSPP_2017.pdf

Корак 2. Спровести консултације са заинтересованим микро, малим и средњим привредним субјектима. Тест ММСП не захтева да се свеобухватно прикаже други корак, који се тиче тих консултација.

С обзиром да се информације о ефектима одређених решења на сектор ММСП прикупљају кроз процес консултација, као и да су консултације важне како би се формулисале опције везане за смањење оптерећења за микро, мале и средње привредне субјекте, потребно је кратко описати на који начин је предлагач у процес консултација укључио репрезентативне представнике микро, малих и средњих привредних субјеката на које ће пропис утицати. Када се бирају технике консултација, треба водити рачуна о адекватном укључивању ММСП. У складу с наведеним, овај део анализе могуће је проширити тако да садржи нешто детаљније информације о консултацијама са заинтересованим микро, малим и средњим привредним субјектима, односно о критеријумима на основу којих су одабрани учесници консултација, о броју учесника и примењеним техникама консултација. Овај део теста, превасходно служи као подсетник да консултације треба спровести, односно шта је добра пракса у погледу консултација.

Корак 3. Анализирати и приказати опције и мере којима се умањује терет прилагођавања микро, малих и средњих привредних субјеката и други негативни ефекти по њихово пословање. Овај део представља контролну листу која предлагачу треба да помогне у сагледавању могућих изузимања, поједностављења или увођења других олакшица (финансијских или административних) усмерених ка сектору ММСП, тј. појединим категоријама сектора ММСП.

Од предлагача се захтева да сагледа могућност:

  • да се изузме цео сектор ММСП или одређене категорије сектора ММСП од појединих прописаних обавеза;
  • да се користе олакшице.

Корак 4. Утврдити колики је утицај на сектор ММСП. У овом делу потребно је квантификовати утицај предложених мера на микро, мала и средња предузећа, односно идентификовати и проценити трошкове које ће она сносити у склопу свог прилагођавања новим решењима прописа.

Квантификација трошкова представља детаљну анализу ефеката на микро, мала и средња предузећа у складу са одредбама Уредбе и њој се обавезно приступа при прописивању нових или измени постојећих административних поступака и административних захтева или при прописивању нових обавеза за та предузећа које ће им повећати финансијске или структурне трошкове.

Трошкови су подељени у три групе:

  • административни трошкови (трошкови које привредни субјекти сносе услед прописане обавезе да спроведу неки административни поступак или захтев);
  • финансијски трошкови (трошкови настали услед увођења или повећања такса, накнада, пореза и сл.);
  • структурни трошкови (измене производног процеса или производа како би се усагласили са прописаним захтевом).

За рачунање административног трошка користи се модел стандардног трошка. Модел стандардног трошка представља једноставан начин мерења административног оптерећења који је прописима наметнут микро, малим и средњим предузећима. Применом модела стандардног трошка разлажу се различити административни поступци и захтеви на кораке и неопходне активности које такво предузећа треба да обави, а затим се на основу података о времену потребном да се ти захтеви испуне, као и података о трошковима које они стварају мере административни трошкови, односно непотребно административно оптерећење.

Модел стандардног трошка се примењује помоћу калкулатора – алатке која је доступна на адреси: http://rsjp.gov.rs/kalkulator/ Детаљна примена модела стандардног трошка приказана је у Корисничком упутству за коришћење калкулатора за обрачун админстративних трошкова, које је доступно на истој адреси.

Модел стандардног трошка се примењује у анализи прописа, односно административних поступака (нпр. добијање дозволе, регистрације и сл.) и захтева (нпр. чување података) које ти прописи садрже. Тиме модел стандардног трошка омогућава да се јасно изразе укупни админстративни трошкови које стварају постојећи прописи и указује на могућа поједностављења поступака и уклањање непотребних административних захтева.

Ако је могуће, тест ММСП треба да наведе и друге финансијске трошкове настале услед увођења нових пореских оптерећења и сл., као и структурне трошкове примене прописа ако микро, мала и средња предузећа сносе трошкове прилагођавања свог пословања услед специфичних захтева наметнутих прописом. Ти захтеви се односе на производни процес или на саме производе и услуге предузећа (нпр. трошкови који настају при испуњавању обавезе да се уграде филтери ради смањења загађења, да се поштују одређени стандарди производње, да се запосле радници са специфичним знањима, да се прилагоди радно место лицима са инвалидитетом и сл.).

 

Тест утицаја на микро, мала и средња предузећа спроводи се коришћењем обрасца.

Упутство за коришћење ММСП обрасца можете наћи овде.

 

[1] https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/better-regulation-toolbox-22_en_0.pdf