5.7.1. Пример децентрализованог спровођења, праћења спровођења и извештавања о спровођењу прописа
Илустрација приказује како се у пракси може спроводити и пратити спровођење прописа. Наиме, уколико се доноси пропис чији је предмет увођење техничког захтева ради смањења загађења ваздуха угљен-диоксидом, потребно је установити ефективан начин контроле поштовања тих захтева. У том циљу, могу бити успостављена различита верификациона тела или надзорни органи (комисије, инспекције и сл.) која прате степен емисије угљен-диоксида код циљних група на које се захтеви односе – у нашем примеру оператере у бродском транспорту. Успостављање таквих тела се врши законом, којим се уједно дефинишу њихове обавезе и овлашћења. Законом се такође уводе обавезе за циљне групе, док се подзаконским актима могу дефинисати детаљи таквих захтева (нпр. прагови толеранције за емисију, обрасци за праћење и извештавање, рокови и сл.).
У овом примеру, систем праћења и извештавања успостављен је на следећи начин: свака бродарска компанија (припадник циљне групе) дужна је да сачини план праћења, а о саобразности тог плана са захтевима о праћењу и извештавању добија потврду верификационог тела. Верификационо тело проверава план праћења у односу на захтеве (ко мери, шта мери, када подноси извештај, када се потврђује усклађеност са ограничењима емисије). Само мерење може вршити специјализована институција, независна и од верификационог тела и бродарских компанија. Верификационо тело затим, када прикупи све извештаје бродарских компанија или специјализованих независних институција, извештава орган државне управе о показатељима емисије и степена усклађености свих бродарских компанија. То је децентрализован систем праћења који показује колико учесника у систему праћења може бити и на који начин се може расподелити одговорност за праћење на више учесника.
Претходни пример са бродарским компанијама може се преиначити у алгоритам праћења и извештавања који је применљив у великом броју различитих случајева (у било којој области/сектору планирања и спровођења јавних политика или прописа).