8.5.2. Врсте извештаја о спровођењу јавних политика

Извештаји се, начелно, могу поделити у две основне групе:

  • Интерни извештаји, који дају информације члановима тима који је одговоран за спровођење јавне политике;
  • Екстерни извештаји, који дају информације заинтересованим странама и широј јавности.

Интерни извештаји су детаљни и често садрже податке на оперативном/техничком нивоу (као што је на пример докле се стигло са израдом материјала за обуке, да ли је урађена техничка спецификација за информациони систем, докле је радна група стигла са израдом нацрта или предлог прописа и сличне детаље корака и послова при спровођењу активности) када су намењени тиму који директно учествује на спровођењу активности и мере. Када су интерни извештаји намењени руководству, они су краћи и усредсређени на резултате и одлуке које се морају донети или на проблеме које треба решити.

Годишњи и финални извештаји су обавезни у складу са Законом о планском систему и објављују се у прописаним роковима, као и извештај о спровођењу стратегија након три године спровођења.

Годишњи извештај и његова структура

Припрема годишњег извештаја спроводи се коришћењем података из Јединственог информационог система. Све информације и подаци морају бити ажурирани у складу са стањем након протека једне календарске године (посебно када су у питању показатељи).

Годишњим извештајем предлагач јавне политике извештава Владу о резултатима спровођења акционог плана и програма.

Поред података које предвиђа Јединствени информациони систем, Годишњи извештај треба да има и наративни део, који обухвата:

  • Сажетак - у најкраћим цртама представљена потпуна, слика и увид у процес спровођења документа јавне политике током године
  • Напредак у остварењу општег циља 
  • Напредак у остварењу посебних циљева - оцена напретка у остварењу сваког посебног циља јавне политике у односу на показатеље исхода и ниво спроведених активности, односно мера утврђених у документу јавне политике. Сваки пододељак требало би да обухвати следеће информације:
    • Оцену кључних активности, а препорука је да користите графикони или друге алатке за илустрацију;
    • Представљање успеха;
    • Процена изазова, недостатака и уских грла;
    • Закључке и препоруке за наредне кораке.
  • Ризике и кораке које треба предузети да се они предупреде - У овом одељку треба оценити било који ризик који би могао угрозити спровођење укупне јавне политике, као и предложене кораке да се такав ризик умањи или отклони.

Извештај о резултатима спровођења стратегије

Поред годишњих извештаја о резултатима спровођења акционих планова и програма који прате стратегију, предлагач је у обавези да у периоду од 120 дана након истека три године од почетка спровођења стратегије поднесе извештај о резултатима спровођења стратегија. Важно је напоменути, да то подразумева и извештавање о резултатима спровођења програма који прате ту стратегију, без обзира на њихов датум усвајања.

Финални извештај

Финални извештај има исту структуру као и годишњи, али подаци прикупљени током спровођења документа јавне политике треба да буду синтетизовани на највишем степену. Извештај говори о достигнутим ефектима и исходима, анализира опште услове спровођења, наводи факторе који су позитивно и негативно утицали на спровођење јавне политике. Оцењује се успешност, ефикасност, ефективност, као и општа способност људи и институција да спроведу утврђену јавну политику. Овај извештај може дати препоруке о томе како наставити спровођење, увођење новина и сл.

Извештај о спровођењу Концепта политике подноси се Влади најкасније 60 дана од дана истека рока за његово спровођење.