4.4.1. Анализа финансијских ефеката

Анализа финансијских ефеката подразумева:

1) процену финансијских средстава потребних да се спроведе свака од мера – опција јавних политика, односно решење из прописа и утврде могући извори из којих се та средства обезбеђују;  

2) процену финансијских ефеката спровођења документа јавне политике, односно прописа на буџет, у складу са законом који уређује буџетски систем. 

Без обзира на врсту документа јавне политике или прописа, ово је врста ефеката чија је анализа обавезна, па промене у приходима и расходима које стварају опције или мере јавних политика, односно решења у прописима, морају бити процењене у складу с прописом који уређује начин исказивања и извештавања о процењеним финансијским ефектима закона, другог прописа или другог акта на буџет. Анализа треба да да одговоре на питања која су наведена у Прилогу 5 Уредбе. 

Процена финансијских ефеката подразумева и процену ефеката на јавне приходе и јавне расходе. У случају прихода реч је о комплекснијој процени на коју могу утицати бројни параметри. Најчешћа грешка је ако се приликом промене пореског оптерећења претпоставља да ће се приходи мењати пропорционално таквој промени. Наиме, ако се оптерећење повећа за 10% не значи да ће се и порески приходи повећати у истом проценту.

Процена расхода је нешто једноставнија. Да би се утврдили финансијски ефекти јавне политике односно прописа, потребно је да се свака опција, односно мера разради до нивоа активности како би се могли утврдити трошкови које свака од активности, односно група активности изискује. Активности утврђене у акционом плану треба да буду одређене у смислу висине и извора средстава која су потребна да би се спровеле и треба да буду јасно и једнозначно утврђене одговорности за њихово спровођење. Важно је разликовати активности од корака у њиховом спровођењу. На пример, израда једног прописа или акта може да обухвати следеће кораке: формирање радне групе; дефинисање пројектног задатка за стручњаке који ће израдити анализу ефеката предложеног прописа; консултације са циљним групама и заинтересованим странама; јавна расправа; усаглашавање са коментарима, све до редакције документа и његовог доношења. Сви ти кораци су међусобно повезани и чине градивне елементе активности за које је могуће утврдити трошкове, време потребно за њихово спровођење, људске и друге ресурсе који су вам неопходни да бисте активност спровели и остварили планирани резултат свог рада.

Метода додатних трошкова за обрачун трошкова јавних политика 

У Републици Србији прихваћена је метода додатних трошкова за обрачун трошкова јавних политика и финансијски ефекат на буџет.  

Метода додатних трошкова подразумева да се за обрачун ефеката на расходе и издатке узимају у обзир трошкови који су додатни у односу на трошкове у ситуацији када се предложена мера или пропис не би усвојио.

Другим речима, при обрачуну ефеката на буџет узимају се у обзир само они трошкови и расходи који настају спровођењем нових активности или разлика у трошковима спровођења када се некој активности увећава обим или опсег спровођења. Ово правило спречава да се дуплирају трошкови и расходи који су већ обухваћени буџетом. 

Погледајте више о овоме у поглављу које се односи на утврђивање трошкова јавних политика

Обрачун трошкова прописа

У случају прописа, елементи у погледу процене прихода и примања, односно расхода и издавања већ су садржани у Обрасцу стандардне методологије за процену финансијских ефеката акта (ПФЕ образац). У односу на поменути образац, поред навођења ефеката на очекиване приходе и расходе, анализа финансијских ефеката подразумева елаборацију и објашњење претпоставки на основу којих су извршене калкулације очекиваних прихода и трошкова. 

ПФЕ образац се може преузети са Интернет странице Министарства финансија. 

Стандардизоване цене 

За обрачун трошкова потребно је користити стандардизоване цене, које су утврђене за одређене категорије, односно подкатегорије трошкова. Листа стандардизованих трошкова и цена, као и методологија њиховог утврђивања, може се преузети на интернет страници Министарства финансија www.mfin.gov.rs. Стандардизоване цене утврђује Републички секретаријат за јавне политике на годишњем нивоу.

 

 

Додатни извори

Прилог 5 Уредбе
ПФЕ Образац