8.2. Шта је предмет праћења?

Предмет праћења су сви елементи „ланца резултата”. 

 

Код ресурса/средстава се мери количина ангажованих и потрошених материјалних и финансијских средстава, број и структура људи ангажованих за обављање послова и спровођење активности које су предвиђене. 

Код активности се мери степен остварења свих корака, послова и задатака који треба извршити да би се активност комплетирала – нпр. број спроведених обука, купљених компјутера, усвојени подзаконски акти и сл. 

Када је у питању праћење спровођења мера и остваривања исхода и ефеката, прате се вредности показатеља учинака који их прате. 

Код мера се мере резултати – шта је произведено – да ли је успостављен законски оквир – који су подзаконски акти усвојени, број и удео обучених државних службеника, изграђене деонице пута је и сл. 

Код исхода се мере промене настале спровођењем мера и њиховим резултатима - промене у односу на транспарентност рада органа државне управе, у односу на запосленост и сл. 

Код ефеката се мери који су општи циљеви постигнути и какав општи утицај имају промене настале достизањем исхода – утицај на сиромаштво, на поверење грађана у институције и сл. 

Осим достигнутих учинака и података о коришћењу ресурса, потребно је пратити и утврђене ризике и континуирано преиспитивати могуће нове ризике, као и промене у ширем окружењу који су могли у будућности утицати на ниво постигнутих вредности показатеља који се прате. 

Током процеса праћења спровођења даје се одговор на низ питања:  

  • Да ли су остварени резултати у складу с планираним и да ли су постигнути на ефикасан начин?  
  • Које од проблема, ризика и изазова са којима се суочавамо смо предвидели и које треба узети у обзир приликом постизања резултата?  
  • Како се доносе одлуке о изменама у већ планираним наредним фазама?  
  • Да ли су резултати планирани и остварени резултати у досадашњем току спровођења и даље релевантни за остварење коначних планираних исхода?  
  • Да ли су планирани коначни исходи и даље релевантни и ефективни за постизање главних националних приоритета, циљева и ефеката?  
  • Које поуке и препоруке можемо донети из процеса спровођења јавне политике? 

Праћење подразумева и прикупљање и анализу информација о ширем окружењу у којем се јавна политика или пропис спроводе. Може се догодити да се постижу бољи резултати од планираних, јер већина јавних политика поред директних ефеката који се могу утврдити, има и индиректне ефекте које је теже предвидети јер су последица деловања бројних фактора из окружења. 

Ако праћење укаже на остваривање лошијих резултата од планираних, то не мора указивати на пропусте у спровођењу, јер показатељи који се прате не показују узроке. Могуће је да је дошло до неочекиваних промена на глобалном, регионалном, или државном нивоу (нпр. пандемија, ратни сукоб и сл.), да су планирани резултати били нереално високо постављени или да су у току спровођења промењени приоритети.