8.3. Кораци у праћењу спровођења јавних политика и прописа

Процес праћења спровођења јавне политике или прописа може бити описан у четири корака.

Корак 1. Провера постигнутих резултата спровођења

Први корак процеса праћења је провера резултата који се желе остварити одређеном јавном политиком или прописом. Резултати приказују стање у погледу, пре свега, спровођења активности и мера јавне политике, односно решења у прописима. Другим речима, резултати одговарају на питање: Шта је урађено како би се постигли жељени исходи и ефекти? Резултати су под пуном контролом органа јавне управе (за разлику од исхода и ефеката).

Средство за праћење јавне политике је акциони план, који садржи мере и активности јавне политике, као и показатеље учинка у односу на које се мери напредак у спровођењу јавне политике.

Праћење спровођења прописа врши се на основу циљева прописа и показатеља учинака дефинисаних приликом анализе ефеката прописа.

Корак 2. Провера ангажованих ресурса

У следећем кораку, пошто се утврде остварени резултати, утврђују се ангажовани ресурси за остварење циљева. Утврђује се обим ангажованих ресурса за резултате који су остварени, односно активности које су спроведене, као и за оне које су у току или нису  започете. Динамика трошења ресурса треба да одговара степену извршености активности, а праћење ангажовања и трошења ресурса треба да упозори руководиоце, односно лица која су задужена за појединачне активности на одступања, како би се правовременом корекцијом поправила ситуација.

Корак 3. Оцена окружења за спровођење јавне политике или прописа

Овај корак помаже при одговору на питање: Зашто спровођење јавне политике, односно прописа напредује или не напредује? Циљ је да се утврде унутрашњи и спољни фактори који утичу или су утицали на спровођење јавне политике или прописа.

Кључна питања која се односе на унутрашње факторе (факторе који се односе на институцију задужену за спровођење или на државу у целини) су:

  • Да ли је дошло до промене у приоритетима Владе (промена у циљевима планских докумената вишег ранга)?
  • Да ли је дошло до усвајања докумената јавних политика и кључних прописа који могу да закоче или убрзају, односно олакшају спровођење политике или прописа. Да ли је неопходно усаглашавање са њима?
  • Да ли су се и који ризици појавили током спровођења политике или прописа? Да ли су предузете корективне мере и како су утицале на смањење, или отклањање ризика?

Анализу унутрашњих фактора можете спроводити коришћењем SWOT анализе коју сте израдили приликом анализе стања (један од првих корака ex-ante анализе ефеката), и то оних елемената SWOT матрице који се односе на снаге и слабости као и анализе ризика која је рађена током ex-ante анализе ефеката.

Кроз анализу спољних фактора треба испитати промене стања или кретања у друштву и привреди. Нека кључна питања о ширем окружењу су:

  • Да ли је дошло до промене глобалних трендова, или појаве глобалних криза које утичу на спровођење политике или прописа (пандемије, ратови у окружењу, технолошко-научна достигнућа и њихове последице на друштвени и привредни развој и животну средину)
  • Да ли је дошло до неких значајних промена могу да утичу на спровођење јавне политике или прописа? На пример, да ли се стање у привреди побољшало или погоршало? У овом кораку можете се вратити на налазе анализе постојећег стања која је израђена при изради планског документа или прописа.
  • Да ли је дошло до неочекиваног отпора или неочекиване подршке? Овде вам може помоћи осврт на анализу ризика, која је рађена при изради планског документа или прописа који пратите, или осврт на резултате анализа PESTLE или SWOT, као и анализе подршке и утицаја циљних група и других заинтересованих страна.
  • Да ли су се појавили неки други неочекивани проблеми?

Анализу спољашњих фактора можете спроводити коришћењем SWOT анализе коју сте израдили приликом анализе стања (један од првих корака ex-ante анализе ефеката) и то оних елемената SWOT матрице који се односе на прилике и претње.

Зависно од одговора на дата питања, одговорна лица треба да предузму корективне активности, посебно ако је закључак оцене да је до поремећаја у спровођењу дошло због унутрашњих фактора (на које се може знатно утицати).

Корак 4. Формулисање налаза и препорука

У четвртом кораку се објашњавају тешкоће и изазови који су уочени током спровођења јавне политике или прописа и утврђују кораци које треба предузети да би се обезбедио успешан наставак спровођења.

Успех праћења лежи у способности да се установи шта не функционише на очекивани начин и како би то могло да се поправи током спровођења, као и шта је то што даје боље резултате од планираних и како такве услове боље искористити. Налази праћења представљају улазне информације за вредновање, а тиме и за наредни циклус планирања јавне политике, уколико налази покажу да су измене потребне, било да се ради о периоду након истека постојеће јавне политике или у току њеног спровођења. (при доношењу одлуке о томе шта је потребно ускладити и променити).