10.1. Буџетски законодавни оквир
Буџетски систем у Републици Србији регулишу следећи закони и подзаконски акти:
Пропис |
Сврха |
Закон о буџетском систему |
Закон о буџетском систему поставља правни оквир за прикупљање, распоређивање и трошење новца прикупљеног од пореза и других јавних прихода. Прописује начин и рокове у којима се припрема годишњи буџет, начин на који се годишњи буџет извршава и како се извештава о извршењу буџета. Овај закон дефинише обавезе за све буџетске кориснике. |
Закон о буџету |
Утврђује годишњу алокацију средстава за спровођење буџетских програма са пројекцијама за наредне две. Буџет је програмски и оријентисан је на резултате. Саставни део Предлога закона о буџету је и образложење о сврси трошења средстава и како финансиране активности доприносе остваривању циљева Владе. Буџет се може мењати једино на начин на који је донет, тј. законом (ребаланс буџета). Дефинише Средњорочни план - свеобухватни план буџетског корисника који садржи детаљну разраду свих програма, пројеката и програмских активности за буџетску годину са пројекцијама за наредне две године, према утврђеним средњорочним циљевима и приоритетима, који служи и као основа за израду образложења финансијског плана тог корисника и израђује се у складу са упутством за припрему буџета. |
Уредба о методологији за израду средњорочних планова |
Уређује методологију средњорочног планирања, садржину средњорочног плана, процес његове израде и доношења, као и начин и рок његовог објављивања, његово спровођење, праћење спровођења, вредновање и извештавање о спровођењу тог плана, као и садржину извештаја о спровођењу средњорочног плана за претходну фискалну годину. |
Фискална стратегија |
Утврђује се на рок од три године и она поставља оквире средњорочних расхода. Корисницима буџета одређује фискални оквир и ниво потрошње, као и приоритете финансирања. У Републици Србији је прихваћен модел да се прави средњорочна (трогодишња) пројекција расхода (Medium-Term Budget Framework – MTBF), која се објављује у Фискалној стратегији. Фискалне пројекције се могу кориговати на основу стварних кретања у привреди и буџету. |
Упутство за израду програмског буџета |
Акт који доноси министар финансија ради спровођења Закона о буџетском систему, којим се ближе уређује структура буџета и утврђују основни појмови и елементи програмског буџета, начин успостављања програмских структура, мерење показатеља и извештавање. |
Упутство за извештавање о учинку програма |
Упутство прописује следеће: садржај извештаја о учинку, обавезе и календар извештавања, интерну организацију ради праћења и извештавања, као и припреме за спровођење поступка прикупљања података, праћења и извештавања и начин коришћења података. |
Упутство за припрему приоритетних области финансирања |
Овим актом Министарство финансија прописује начин прикупљања предлога и утврђивање приоритетних области финансирања за наредни средњорочни период, усклађен са билансним могућностима буџета и ограничењима за буџетске кориснике. Акт прописује да се утврди које су нове, као и које су постојеће политике и начин њиховог финансирања из одрживих извора: из реалног раста прихода буџета и из ослобађања „фискалног простора” за нове политике када се заврши финансирање постојећих програма и пројеката. Овим актом се спроводи и Уредба о садржини, начину припреме и оцене, као и праћењу спровођења и извештавању о реализацији капиталних пројеката. |
Упутство за родно одговорно буџетирање |
Родно одговорно буџетирање доприноси ефективности и транспарентности коришћења буџета и омогућава бољи увид у користи које имају жене и мушкарци од спровођења појединих јавних политика. |