10.4. Планирање и припрема буџета
Плански и буџетски процес се разликују, а разлике међу њима почивају на њиховој различитој природи. Плански документи исказују намеравану промену, а буџети исказују финансијска средства намењена за остварење те промене кроз буџетске програме, програмске активности и пројекте и имају системска ограничења (фискална правила и лимите), ревизорску, чак и међународну контролу.
Припрема буџета за наредну годину траје практично током целе текуће године у складу са буџетским календаром.
Однос планирања јавних политика и буџета
Плански документи морају бити повезани са проценом трошкова њиховог спровођења. Трошкови спровођења морају бити укључени у средњорочне буџетске пројекције и у годишњи буџет ради финансирања, затим следи контрола трошења, оцена постигнутих резултата и извештавање.
Следећа табела приказује начин на који Закон о планском систему повезује планске документе са проценом трошкова њиховог спровођења:
Закон о планском систему Републике Србије |
Опис |
Финансијска обавеза |
Начело финансијске одрживости
|
Приликом израде и спровођења планских докумената поштују се фискална ограничења расхода и издатака и имају се у виду ефекти спровођења јавних политика на раст бруто домаћег производа и инвестиција, прихода и примања, одржавања и сервисирања дугова |
Поштују се фискална ограничења |
Начело реалистичности |
Подразумева уважавање финансијских, економских, друштвених, културних, просторних, еколошких, регионалних, административних и других могућности и ограничења |
Уважавају се финансијске могућности |
План развоја |
...а за прве три године важења Плана развоја узимају се у обзир и смернице средњорочне економске и фискалне политике које је донела Влада ... |
Узимају се у обзир смернице фискалне политике |
Инвестициони план |
Инвестициони план је основа за израду средњорочних приоритета јавних инвестиција и обухвата инвестиционе програме и пројекте јавних инвестиција које треба спровести у планском периоду. |
Обухват инвестиционих програма и пројеката јавних инвестиција... Пошто Инвестициони план припрема Министарство финансија, расходи за инвестиције морају бити обухваћени буџетским пројекцијама. У Закону о буџету за 2019. годину у члану 5. побројане су све јавне инвестиције; а издвајања за јавне инвестиције износе 2,7% БДП-а. |
Концепт политике |
Концепт политике се, по правилу, доноси ако има више међусобно искључивих опција.... као и када је потребно утврдити документ јавне политике са високим трошковима спровођења. |
Високи трошкови спровођења |
Садржина акционог плана |
Акциони план садржи, између осталог, податке о средствима потребним за спровођење мера и активности, о изворима финансирања из којих су обезбеђена средства, а када је буџет наведен као извор прецизирају се програмске активности и пројекти |
Процена средства потребних за спровођење Буџетски програми Програмске активности
|
Средњорочни план садржи:
|
... преглед мера за остваривање утврђених циљева за све време важења тог плана повезаних са буџетским програмима, као и програмским активностима и пројекцијама у оквиру којих су планирана средства за њихово спровођење |
Буџетски програми Програмске активности Планирана средства за њихово спровођење |
|
Обвезници средњорочног планирања израђују средњорочни план у складу с процесом израде буџета и успостављеним елементима буџета (буџетски програми, програмске активности и пројекти) имајући у виду ограничења утврђена средњорочним оквиром расхода |
Средњорочно планирање Процес израде буџета Средњорочни оквир расхода Програми, програмске активности, пројекти |