1.2. Учесници у планском систему
Закон о планском систему препознаје две групе учесника у планском систему:
- Учеснике у планском систему који утврђују јавне политике усвајањем докумената јавних политика, а међу које спадају Народна скупштина, Влада и органи локалне власти у складу са својом надлежношћу, и
- Остале учеснике у планском систему које чине органи државне управе и службе Владе, као и органи и службе локалне власти који у складу са својим надлежностима учествују у систему управљања јавним политикама а не утврђују их.
Остали учесници у планском систему су група органа који се јављају у улози овлашћених предлагача.
Улоге учесника у планском систему сходно Закону о планском систему могу се представити следећом табелом:
Институција |
Улога |
Плански документ |
Народна скупштина |
Доноси |
План развоја Просторни план Републике Србије Програм Владе Поједине стратегије |
Влада |
Предлаже Народној скупштини |
План развоја Просторни план Поједине стратегије |
Доноси
На предлог РСЈП
На предлог Министарства финансија и у сарадњи са РСЈП и другим надлежним органима
На предлог надлежног државног органа |
АПСПВ
Инвестициони план
|
|
Стратегију Концепт политике Програм Акциони план |
||
Министарства и други државни органи и организације |
Припремају |
Учествују у припреми АПСПВ Учествују у припреми Инвестиционог плана |
Стратегије Концепт политике Програме Акционе планове Учествују у припреми осталих планских докумената наведених у члану 20. ЗПС |
||
Доносе |
Средњорочни план Финансијски план |
|
Извештавају Владу
|
О резултатима спровођења напред наведених планских докумената |
Када је тако утврђено другим законом (члан 50. ЗПС) Народна скупштина доноси и стратегије, као што је на пример случај са Стратегијом развоја енергетике Републике Србије 2015–2020, Стратегијом националне безбедности, Стратегијом одбране итд.
Државни органи имају улогу надлежног предлагача и врше све радње неопходне за припрему планских докумената, организују међуинституционалну сарадњу и сарадњу са заинтересованим странама и циљним групама. У фази спровођења планских докумената државни органи организују праћење и извештавају о степену и учинцима њиховог спровођења. Приликом израде планских докумената води се рачуна о њиховој усклађености са Уставом Републике Србије, потврђеним међународним уговорима, законом и обавезама преузетим у процесу приступања Европској Унији.
У погледу поступка за доношење закона, право да предложи закон и друге опште акте имају сваки народни посланик, Влада, скупштина аутономне покрајине или најмање 30.000 бирача. Заштитник грађана и Народна банка Србије имају право да предложе закон из своје надлежности.
О улози Владе, министарстава и других органа у контексту планског система погледајте овде.