1.1. Законодавни оквир

Преглед прописа који регулишу управљање јавним политикама и прописима

Кључни прописи који уређују надлежности и процесе у планском систему укључују:

Закон о Народној скупштини

Устав Републике Србије (Службени гласник РС”, број 98/06, можете погледати овде ) у члану 97. утврђује надлежности Републике Србије и у тачки 12. изричито наводи да Народна скупштина уређује и обезбеђује „развој Републике Србије, политику и мере за подстицање равномерног развоја појединих делова Републике Србије, укључујући и развој недовољно развијених подручја; организацију и коришћење простора; научно-технолошки развој...”.

Улога Народне скупштине је да:

  • Доноси законе и друге опште акте из надлежности Републике Србије,
  • Усваја план развоја и просторни план,
  • Усваја буџет и завршни рачун Републике Србије, на предлог Владе.
  • Потврђује међународне уговоре кад је законом предвиђена обавеза њиховог
    потврђивања,

Народна скупштина доноси: закон, буџет, завршни рачун, план развоја, просторни план, пословник, стратегију, декларацију, резолуцију, препоруку, одлуку, закључак и аутентично тумачење закона.

Пословник Народне скупштине

Овим пословником уређују се организација и рад Народне скупштине и начин остваривања права и дужности народних посланика, у складу са Законом о Народној скупштини.

Пословником се уређују поступци за доношење аката и други поступци, као што је поступак за доношење закона. Члан 151 Пословника Народне скупштине дефинише садржај образложења које прати предлог закона, које, између осталог обухвата и разлоге за доношење прописа, укључујући нарочито: анализу садашњег стања, проблеме које пропис треба да реши, циљеве који се прописом постижу, разматране могућности да се проблем реши и без доношења прописа и одговор на питање зашто је доношење прописа најбољи начин за решавање проблема.

Извод из Пословника Народне скупштине погледајте овде.

Закон о Влади

Послови извршне власти утврђени су Законом о Влади, који се доноси на основу члана
135. Устава Републике Србије. Влада је одговорна Народној скупштини за вођење политике Републике Србије, за извршавање закона и других општих аката Народне скупштине, за стање у областима из своје надлежности и за рад органа државне управе.

Закон о Влади утврђује:

  • Мандат Владе за утврђивање и спровођење политика;
  • Координацију, усмеравање и надзор рада министарстава;
  • Извештавање о раду - извршењу;
  • Јавност у раду и објављивању докумената и података.

Пословник Владе

Влада одлуке доноси на седници, већином гласова свих чланова Владе. Начин рада и одлучивања Владе, и акти које доноси председник Владе детаљније се уређују Пословником Владе. Члан 39, 39 а) и члан 40. Пословника Владе посебно говоре о прилозима уз нацрт закона и предлог уредбе које предлагач треба да достави Влади.

Члан 39 Пословника Владе, дефинише садржај образложења нацрта закона и предлога уредбе или одлуке Владе:

1) уставни, односно правни основ за доношење акта;

2) разлоге за доношење акта, а у оквиру њих посебно: проблеме које акт треба да реши, циљеве који се актом постижу, разматране могућности да се проблем реши и без доношења акта и одговор на питање зашто је доношење акта најбољи начин за решавање проблема;

3) објашњење основних правних института и појединачних решења;

4) процену финансијских средстава потребних за спровођење акта;

5) општи интерес због кога се предлаже повратно дејство, ако нацрт закона садржи одредбе с повратним дејством;

6) разлоге за доношење закона по хитном поступку, ако је за доношење закона предложен хитан поступак;

7) разлоге због којих се предлаже да акт ступи на снагу пре осмог дана од дана објављивања у "Службеном гласнику Републике Србије";

8) преглед одредаба важећег акта које се мењају, односно допуњују (припрема се тако што се прецртава део текста који се мења, а нови текст уписује великим словима).

Члан 41. Пословника Владе дефинише обавезе предлагача у погледу спровођења јавне расправе.

Закон о државној управи

Државна управа је део извршне власти Републике Србије који врши управне послове у оквиру права и дужности Републике Србије.

Овим Законом се ближе уређују послови државне управе, односно учествовање у обликовању политике владе и праћење стања у областима делокруга државних органа, извршавање закона, других прописа и општих аката, као и однос органа државне управе са другим органима, јавност рада и односи са грађанима.

Извод из Закона о државној управи погледајте овде.

Закон о министарствима

Законом о министарствима образују се министарства и посебне организације и утврђује њихов делокруг. За свако министарство дат је детаљан опис његовог делокруга. Опис делокруга министарстава и организација је на овом линку. 

Закон о министарствима може да се промени при сваком формирању нове Владе или реконструкцији постојеће. Најчешће се ради о прегруписавању послова, тј. о промени делокруга, спајању или раздвајању појединих министарстава и њихових делова.

Закон о буџетском систему

Буџетски систем је уређен Законом о буџетском систему (можете погледати овде), на основу којег се доносе сви остали прописи који уређују коришћење буџетских средстава. Овај закон уређује планирање, припрема, доношење и извршење буџета Републике Србије и дефинише програм, програмску активност и пројекат - елементе.

Од увођења програмског буџета и започињања опсежног програма реформи финансијског управљања тај закон се врло често мења и допуњује како би одговорио реформским захтевима. У свом уводном делу утврђује финансијске инструменте и институције које постоје у систему јавних финансија.

Закон о буџетском систему дефинише управљачку одговорност, финансијску и интерну контролу, као и неправилности које дају правни оквир за рад на делегирању, децентрализацији и деконцентрацији послова у државној и јавној управи.

Закон о буџетском систему је основа за макроекономске финансијске политике које се пројектују за три године и доносе у оквиру Фискалне стратегије. Фискалну стратегију доноси Влада и подноси је Народној скупштини и Фискалном савету на мишљење. Фискална политика са пројекцијама средњорочног фискалног оквира је финансијски инструмент који поставља оквире расхода и директно одређује висину расположивих средстава за трошење ради остварења циљева јавних политика.

Закон о планском систему Републике Србије и пратеће уредбе

Народна скупштина је донела ЗПС 28. априла 2018. године („Службени гласник РС”, број: 30/18 -  линк), а Влада пратеће подзаконске акте:

Овај закон уређује плански систем Републике Србије, односно управљање системом јавних политика и средњорочно планирање, врсте и садржина планских докумената које у складу са својим надлежностима предлажу, усвајају и спроводе сви учесници у планском систему, међусобна усклађеност планских докумената, поступак утврђивања и спровођења јавних политика и обавеза извештавања о спровођењу планских докумената, као и сходну примену обавезе спровођења анализе ефеката на прописе и на вредновање учинака тих прописа.

Основни циљеви Закона о планском систему су:

  1. Да се побољша ефикасност планирања
  2. Да се јасно дефинишу и побољшају везе у планском процесу између међународног, националног, регионалног и локалног нивоа
  3. Да се обезбеди чвршћа веза између планирања јавних политика и процеса припреме буџета
  4. Да се побољша квалитет и транспарентност планирања и спровођења јавних политика.
  5. Да се користе резултати истраживања и све расположиве и проверене информације како би се политике заснивале на доказима

Закон о планском систему:

Додатни извори

Извод из Закона о државној управи
Извод из Пословника Народне скупштине
Уредба о методологији управљања јавним политикама, анализи ефеката јавних политика и прописа и садржају појединачних докумената јавних политика
Уредба о методологији за израду средњорочних планова
Уредба о обавезним елементима плана развоја аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе