5.2.3. Показатељи учинка

У садејству са почетним и циљним вредностима користе се да означе релативне односе или позитивне или негативне промене у посматраној појави. У случају прописа могуће је преузети одређене показатеље из релевантног документа јавне политике.

Врсте показатеља. Показатељи могу бити превасходно квантитативни или изузетно квалитативни и изражавају се у форми броја, степена или процента, односа (рацио), обима или дескриптивног описа (на пример: „обим у коме је...”). И једни и други указују на правац промена (смањење или повећање нечега).

Квантитативни показатељи се односе на појаве које могу лако да се броје. Они се изражавају у бројчаној форми – апсолутни бројеви, проценти, стопе или као однос (рацио). У анализи је пожељно користити квантитативне показатеље учинка.

Квалитативни показатељи мере квалитет, мишљење, перцепције, кораке у процесу или статусу. Они могу бити изражени у различитим формама: да/не, извршено/неизвршено, усаглашено са..., квалитет, ниво итд. Та врста показатеља такође, може да се изрази и у нумеричкој форми, бодовима или рангу на утврђеној скали.

Где год је могуће и релевантно настојте да у показатеље уградите елементе родне равноправности.

При изради прописа, пожељно је преузимање циљева и релевантних показатеља учинака из докумената јавних политика којима је доношење, односно измена прописа предвиђена као активност или као мера.

Како применити критеријуме за утврђивање показатеља погледајте овде.

Пример различитих врста показатеља учинака можете погледати овде.

Како користити показатеље током планирања, праћења и вредновања учинка?

Главна сврха показатеља јесте да омогуће доносиоцима одлика, онима који спроводе активности, као и свим заинтересованим странама да одреде у којој мери се достижу планирани циљеви и резултати и да за то достигнуће имају потврду.

Показатељи се користе:

  • Током планирања да би се боље осмислиле активности и логика интервенције –Утврђивање показатеља је кључни део процеса планирања јавних политика и прописа.
  • Током праћења, да би се боље управљало спровођењем мера и активности дефинисаним планским документима или спровођењу решења дефинисаних у прописима
  • Током вредновања учинака и ex-post анализе, разматра се степен остварења резултата, како интерно, тако и за све заинтересоване стране, чиме се повећава одговорност за остваривање предвиђених резултата.

Додатни извори

Критеријуми за утврђивање показатеља учинака
Утврђивање почетне и циљане вредности показатеља учинака
Примери показатеља учинака