6.4.2. Анкета

Анкета, или упитник, је квантитативни метод консултација са циљним групама, али и заинтересованим странама, заснован на структурираним затвореним упитницима. Анкета се спроводи да би се што поузданије утврдило чињенично стање. Стога је анкета посебно погодан метод консултација у следећим корацима спровођења ex-ante анализе ефеката: 

  • анализа постојећег стања; 
  • анализа ефеката опција за спровођење документа јавне политике и прописа.  

Анкета се може спровести путем интернета, телефонски, поштом, факсом или директним разговором. Анкета се спроводи на узорку испитаника који осигурава репрезентативност идентификоване циљне групе. Анкете могу бити затворене, ако се анкетирају припадници претходно дефинисане циљне групе, или отворене, ако се испитују ставови јавности (грађана).  

Анкета (упитник) се не користи само за испитивање мишљења јавности о датој теми већ и за испитивање ставова грађана према могућим сценаријима. 

Кораци у спровођењу анкете укључују: 

 

Циљ анкете је да омогући да се донесу генерализовани закључци на основу података добијених из репрезентативног узорка о стању ствари у односу на које желимо да извршимо промену и да се идентификују екстремне вредности или изузеци које даље треба испитати (како би се разумели разлози због којих није могуће генерализовати налазе). 

  • Дефинисање и одабир узорка. За коришћење овог метода консултација посебно је значајно правилно дефинисати и одабрати узорак, што захтева одговарајуће експертско знање, односно консултације са стручњацима за статистику. Важно је такође напоменути да иако стручњаци за статистику могу помоћи око технике узорковања, стручњаци из области која је тема реформе су ти који утврђују полазне претпоставке о могућим утицајима и различите групе које могу бити под утицајем. У идеалним случајевима, стручњаци за статистику могу уједно бити специјализовани за одређене области планирања, што би знатно олакшало идентификацију могућих циљних група и подгрупа.  
  • Формулисање питања и њихов број. Анкета је нарочито погодан метод прикупљања података када је реч о мање компликованим и деликатним питањима. Како ће се формулисати питања и колико ће их бити зависи од тога како ће се анкета спроводити. На пример анкете које се спроводе лично могу да укључе више питања и могу да комбинују проста и релативно сложена питања, док анкете које се спроводе путем телефона укључују мањи број простих питања.  
  • Избор одговарајућег начина за спровођење анкете. Начин на који се анкета спроводи (телефоном, путем интернета, изласком на терен итд.) зависи од циљева анкете, карактера постављених питања (сложена, мање сложена) специфичности циљне групе, као и корака у спровођењу ex-ante анализе у којем се спроводи овај метод консултација. Анкете које се спроводе телефонски садрже, по правилу, питања на која се кратко одговара („да”, „не”, „не знам” или „нисам сигуран”) 
  • Заштита личних података. Већина анкета спроводи се анонимно. Изузетно, уколико анкетни листић садржи захтев да се упишу поједини лични подаци, анкетираном лицу се гарантује заштита личних података у складу са законом. Ако се анкета спроводи путем интернета, заштита личних података додатно се обезбеђује употребом сигурне веб-странице и криптовањем одговора.  

О овој и другим методама консултација можете сазнати више у Приручнику за учешће јавности у планирању, изради и праћењу спровођења јавних политика и прописа.