6.4.3. Фокус групе

Фокус групе су квалитативни метод консултација којим се истражују ставови, мишљења и понашања људи у вези са одређеном темом. Фокус групе се најчешће комбинују са анкетама и то је метод који се може спроводити и пре и након анкета, са различитим циљем. Спроводи се пре анкете најчешће да би се прикупиле информације које ће помоћи да се што боље идентификују циљне групе и да се осмисли анкетни упитник, а након анкете да би се објаснили налази анкете (нарочито ако се ради о налазима који се не могу генерализовати или који показују екстремне вредности), као и да би се продубили налази о битним параметрима за доношење одлука.  

Фокус група је метод затворених консултација – на њима учествују само физичка лица или представници правних лица који су позвани. Фокус група се формира од учесника који припадају истој циљној групи. Због динамике групе и могућег утицаја једног или више учесника на остале учеснике фокус групе, пожељно је да се учесници међусобно не познају. 

Предмет фокус група је истраживање уског, прецизно дефинисаног проблема. Фокус групе се често користе да се након спроведене анализе података који су прикупљени интервјуима или анализом секундарних информација добије јаснији увид у предмет анализе ефеката.  

У том смислу се фокус групе могу користити у следећим корацима спровођења ex-ante анализе ефеката: 

  • анализа постојећег стања; 
  • идентификовање могућих опција; 
  • анализа ефеката опција. 

Фокус група је метод који се мора пажљиво планирати, нарочито ако се организује више фокус група и ако су ограничени финансијски ресурси (ако се састанак одржава у изнајмљеним просторијама, уз подршку спољног модератора и сл.). У противном, спровођење тог метода консултације може да траје дуже од планираног, што може изазвати веће трошкове. С друге стране, ако се ограничи број фокус група и њихово трајање, може се догодити да се не остваре циљеви због којих се оне организују.  

Кораци у спровођењу фокус група подразумевају: 

 

Успех фокус групе и квалитет података који се добијају од фокус групе донекле зависи од вештине модератора. 

Дефинисање узорка за спровођење фокус група подразумева да се утврди број фокус група и број учесника у свакој фокус групи применом социо-демографских и тематских критеријума. Дефинисање узорка зависи од низа фактора: предмета истраживања, расположивог времена, људских ресурса, финансијских средстава итд. Сматра се да је изабран оптимални број фокус група, када формирање додатне фокус групе нема препознату додату вредност (неће побољшати резултате консултација). У погледу броја учесника фокус групе у литератури нема сагласности, али се сугерише да фокус група треба да броји 6–12 учесника. 

Припрема оквирних питања – водича за разговор. У раду фокус група користе се претходно утврђена оквирна питања у вези с којима ће се водити аргументовани дијалог како би се добили подаци и ставови значајни за предмет ex-ante анализе ефеката У литератури се сугерише да се користи 5–7 или 6–10, а у сваком случају највише 12 међусобно повезаних питања која су структурирана по методи од општег ка посебном или хијерархијски према значају питања. За обе методе важно је да се питања формулишу тако да подстичу ангажовање учесника. Нужно је избегавати питања на која се може дати једноставан позитиван или одречан одговор („да” или „не”).  

Избор техника у раду фокус групе. Да би се остварила интеракција учесника, а зависно од врсте оквирних питања, треба користити више техника у раду фокус групе: пописивање проблема, рангирање проблема, цртање, односно мапирање, дијаграм, личне приче итд. 

За успешан рад фокус групе неопходно је успоставити однос поверења са учесницима и лежерну радну атмосферу у којој ће се учесници осећати слободним да изнесу своје ставове. У литератури се сугерише да, уколико технички услови то дозвољавају, столови буду постављени у облику латиничног слова „U” и да учесници за које се претпоставља да имају више знања о питањима која су предмет дискусије седе ближе модератору. Међутим, такав распоред учесника повећава ризик да ти учесници доминирају у расправи, о чему модератор мора да води рачуна. 

Када се ради о осетљивим или контроверзним темама, посебно je значајно да се заштите анонимност и лични подаци учесника фокус групе. Стога се на самом почетку рада фокус групе од учесника мора тражити сагласност у погледу начина коришћења њихових личних података: да ли и у којој мери желе да њихови лични подаци остану заштићени. 

О овој и другим методама консултација можете сазнати више у Приручнику за учешће јавности у планирању, изради и праћењу спровођења јавних политика и прописа. 

 

Претходна страница 6.4.2. Анкета