6.6. Информисање и извештавање о резултатима консултација
Поред обавезе да се обавести јавност о почетку рада на изради документа јавне политике, предлагач има обавезу да информише учеснике консултација о резултатима консултација које се спроводе током анализе ефеката, а посебно о разлозима због којих одређене сугестије, предлози и коментари нису уважени.
Надлежни предлагач је дужан да информације о резултатима спроведених консултација објави на својој интернет страници и Порталу еКонсултације најкасније у року од 15 дана од дана завршетка консултација.
Без обзира да ли су се консултације одвијале путем платформе еКонсултације (анкета и прикупљање писаних коментара), на платформи еКонсултације се објављују и информације о осталим спроведеним методама консултација (лицем-у-лице, односно о фокус групама, округлим столовима, панелима, интервјуима).
Надлежни предлагач ток и резултате консултативног процеса коначно образлаже у оквиру извештаја о спроведеној анализи ефеката. Ако се не спроводи анализа ефеката, предлагач документа јавне политике, односно прописа, прилаже извештај о резултатима спроведених консултација уз документ јавне политике или пропис акту који подноси на усвајање.
Постоје случајеви у којима ће бити потребно комбиновати методе консултација, као и случајеви у којима се консултације спроводе у неколико фаза. На пример, на самом почетку припреме документа јавне политике или прописа консултације се могу спроводити путем анкете и панела када се прикупљају подаци, затим се могу организовати фокус групе када се утврђују проблеми или панели и фокус групе када се утврђују опције. Препорука је да се информација о спроведеним консултацијама израђује и објављује након сваке од тих фаза, управо због различитих циљева сваке од њих. То је посебно важно уколико се ради о документима јавних политика чије спровођење утиче на велики број грађана или привредних друштава и чија припрема дуго траје.
Информација о спроведеним консултацијама садржи:
- информацију о иницијативи за израду документа јавне политике или прописа (уколико постоји)
- Информацију о објави почетка рада на планском документу или пропису
- време, обим и методи консултација;
- учесници консултативног процеса (циљне групе и друге заинтересоване стране);
- питања која су била предмет консултација;
- примедбе, сугестије и коментари који су узети у разматрање и они који нису уважени, као и разлози за њихово неприхватање;
- утицај резултата консултација на избор мера документа јавне политике и прописа
Информација о резултатима спроведених консултација током припреме документа јавне политике не треба да буде „колекција” информација које сте били дужни да објавите у року од 15 дана од спровођења сваке од фаза консултација како се не би оптерећивао сам документ јавне политике или његови прилози. Коначни извештај о спроведеним консултацијама треба да буде усредсређен на циљеве сваке фазе консултација и на то шта се консултацијама постигло.
Да би се задовољили захтеви који се односе на садржај извештаја, потребно је усредсредити се на следеће:
- Како је процес спровођења консултација повезан са циљевима сваког од корака/фаза у спровођењу анализе ефеката, зашто су изабрани специфични методи консултација по фазама;
- Који је био циљ консултација у свакој фази;
- Како је утврђен узорак и колико је репрезентативан;
- Сумарни приказ података, сугестија, примедаба и коментара који су прикупљени, уз посебан осврт на оне који нису прихваћени и зашто нису прихваћени;
- Зашто се предлагач акта одлучио да прихвати предлоге који су утицали на предложена решења.
У припреми информације о спроведеним консултацијама пожељно је користити графиконе и графичке приказе, нарочито када је реч о спровођењу квалитативних метода консултација („лицем у лице”).
Зависно од обима консултација, информација о спроведеним консултацијама не би требало да има више од пет страна. Информације треба да буду представљене прегледно и написане јасним и концизним језиком.