9.1. Шта су и по чему се разликују ex-post анализа ефеката и вредновање учинака ?
Закон о планском систему Републике Србије (у даљем тексту: Закон) предвиђа да се током и након спровођења донетих докумената јавних политика и прописа спроводи ex-post анализа ефеката, како би се вредновао учинак тих јавних политика, односно прописа.
Предуслов за спровођење ex-post анализе и вредновања учинака јесте континуирано праћење спровођења докумената јавних политика и прописа. То подразумева прикупљање и анализу података током спровођења јавних политика, или решења у прописима, како би се утврдило да ли се остварују утврђени циљеви, као и да ли се предвиђене мере и активности, односно решења у прописима спроводе по плану и ефикасно.
С обзиром да су прописи најчешће дугорочнији од докумената јавних политика, и да њихова примена није временски ограничена, за прописе се ex-post анализа ради током спровођења, након протека периода који омогућава сагледавање ефеката. Документи јавних политика су, по правилу, временски ограничени, те се анализе ефеката, односно вредновање спроводе како током спровођења, тако и по истеку рока за који су донети.
Полазну основу за израду еx-post анализе представљају резултати спроведене ex-ante анализе ефеката јавних политика и прописа, циљеви који су утврђени током процеса израде и доношењем, укључујући и релевантне почетне и циљане вредности показатеља учинака, као и механизам спровођења, праћења, извештавања и одлучивања у процесу спровођења јавне политике или прописа.
Еx-post анализа представља кључни извор података и информација како за процес вредновања учинака, тако и за спровођење нове ex-ante анализе, пре свега за спровођење анализе тренутног стања и разматрања потребе да се измене или укину мере јавних политика, односно решења у прописима и/или да се донесу нове.
Иако се у неким случајевима вредновање учинака и ex-post анализа ефеката могу поистоветити, суштински, однос праћења, ex-post анализе и вредновања учинака се могу илустровати на следећи начин:
Праћење спровођења подразумева редовно извештавање, а резултати праћења користе се као улазне информације за ex-post анализу, односно вредновање учинака. Праћење спровођења се континуирано спроводи на оперативном нивоу и даје информације о потреби да се спроведу корективне мере. Предмет праћења су ефикасност, ефективност и ризици у спровођењу докумената јавних политика и прописа.
Ex-post анализа представља следећи, комплекснији ниво анализе резултата спровођења јавне политике или прописа, пре свега у смислу сагледавања ефикасности и ефективности резултата, утврђених механизама спровођења, успеха у координацији спровођења и других активности у спровођењу утврђених јавних политика и прописа. Док се праћење спроводи континуирано, еx-post анализа се спроводи у дужим временским размацима од праћења и обично се потреба за спровођењем ex-post анализе ефеката јавља због различитих изазова у постизању резултата, уколико њено спровођење није прописано у прецизним временским интервалима.У односу на праћење, ex-post анализа сагледава и стварне позитивне и негативе, директне и индиректне ефекте јавне политике или прописа (финансијске, економске, друштвене, ефекте на животну средину и управљање)..
Вредновање учинака јавних политика и прописа (који се спроводе или су спроведени) преиспитује њихову релевантност, ефективност, ефикасност и одрживост на основу оцене остварених учинака њиховог спровођења, релевантних података и анализа (укључујући резултате праћења спровођења и ex-post анализе), и спроводи се по унапред утврђеној методологији. Ова оцена је предуслов за преиспитивање јавних политика или прописа, и утврђивање евентуалне потребе увођења одређених измена (побољшања). Вредновање се може спроводити периодично (средњорочно вредновање) или по завршетку свих активности у вези са одређеном јавном политиком, односно прописом, уколико је његова примена била временски ограничена. Вредновање даје информацију о суштинским разлозима успеха или неуспеха јавне политике или прописа и указује на сегменте и правац у коме је потребно извршити измене. У односу на ex-post анализу, поред вредновања ефикасности и ефективности, вредновањем се сагледавају и релевантност и одрживост јавне политике или прописа.
Праћење |
Еx-post анализа |
Вредновање учинака |
|
Критеријуми |
Ефикасност и ефективност + ризици |
Ефикасност, ефективност, стварни позитивни и негативни ефекти (финансијски, економски, на друштво, на животну средину и управљање) + ризици |
Релевантност, ефикасност, ефективност, одрживост |
Средство |
Индикатори дефинисани током еx-анте анализе. У случају прописа, прати се и ефикасност у усвајању подзаконских аката. |
Поређење са процењеним ефектима током еx-анте анализе коришћењем различитих техника анализе. |
Евалуациона питања, контролна питања, логика интервенције (узроци и последице). Спроводи се у форми анализе документације и података и информација прикупљених током праћења спровођења и ex-post анализе, интервјуа, фокус (контролних) група. |
Веза |
Преузима из процеса праћења годишње вредности показатеља учинака, утрошених ресурса, ризика и мера за њихово отклањање или умањење и додатно утврђује стварне ефекте |
Преузима из праћења и еx-post и на то се додаје вредновање релевантности и одрживости јавне политике или прописа. |
|
Када се спроводи |
Континуирано (праћење стања у области обавеза је државних органа) |
У случају докумената јавних политика – пожељно је спроводити ex-post анализу након треће године спровођења. У случају прописа, ex-post анализа спроводи се након протека довољно времена од примене прописа, или измена и допуна прописа, у којем се очекивало да ће се остварити очекивани циљеви и резултати прописа. Очекивани период остварења циљева дефинише се ex-ante анализом ефеката. |
Вредновање јавних политика и прописа спроводи се на основу извршене ex-post анализе ефеката. У случају докумената јавних политика вредновање се може спроводити током трајања документа, а обавезно након истека периода за који је документ јавне политике донесен. У случају прописа, предлагач процењује време за вредновање учинака прописа током ex-ante анализе ефеката. |