6.1. Укључивање јавности у планирање, израду и праћење спровођења јавних политика и прописа

Јавност чине циљне групе и друге заинтересоване стране које учествују у различитим фазама управљања системом јавних политика, као и у планирању, изради и праћењу спровођења прописа, а не припадају јавном сектору. 

Идентификација и анализа циљних група и других заинтересованих страна саставни је део анализе тренутног стања – првог корака у спровођењу анализе ефеката прописа или јавних политика. Правовремена анализа циљних група и других заинтересованих страна је основ за спровођење обавезног консултативног процеса при изради докумената јавних политика и прописа. 

 
Циљне групе:
Друге заинтересоване стране:

Дефиниција: 

Све категорије физичких и правних лица за које се претпоставља да ће планирани документ јавне политике или пропис утицати на њихова права и обавезе, посредно или непосредно.

Сва друга физичка и правна лица за која се не претпоставља да ће планирани документ јавне политике или пропис утицати на њихова права и обавезе, а која су изразила интерес да учествују у том процесу. 

Фазе учешћа у процесу управљања јавним политикама и прописима 

Све фазе управљања системом јавних политика: планирања, израде и праћења спровођења документа јавне политике и прописа 

 

Начелно, све фазе управљања системом јавних политика. Међутим, учешће у фази планирања (спровођење ex-ante анализе) може да зависи од конкретног метода консултација и најчешће обухвата ширу групу заинтересованих страна и циљних група него консултације у фази вредновања учинака спровођења документа, тј. у фази спровођења ex-post анализе ефеката када се превасходно  спроводе циљане консултације са ужом групом представника циљних група и заинтересованих страна ради провере резултата и ефеката на оне субјекте код којих се највећи утицај спровођења документа очекује.  

Обавезе органа државне управе: 

Адекватно информисање јавности (објава Годишњег плана рада Владе, информисање о почетку рада на изради документа јавне политике или прописа, објављивање полазних основа у случају израде системских закона, информисање учесника о резултатима спроведених консултација (након консултативног процеса), информисање о спроведеним консултацијама (саставни део извештаја о спроведеној анализи ефеката или посебан документ ако се не ради анализа ефеката), објављивање програма јаве расправе и извештавање о спроведеној јавној расправи. 

Коришћење портала еКонсултације за потребе  објављивања аката који су предмет консултација и јавне расправе, позивање јавности у процес консултација и јавне расправе, информисање о резултатима консултација и објављивање докумената након консултација и јавне расправе. 

Обавеза да се идентификују све циљне групе на које планирани документ јавне политике и пропис може да утиче посредно или непосредно, али и друге заинтересоване стране. 

Проактиван однос у осигурању учешћа циљних група и других заинтересованих страна у планирању, изради и праћењу спровођења документа јавне политике и прописа (консултације са Републичким секретаријатом за јавне политике и органом надлежним за сарадњу са цивилним друштвом, директна комуникација са циљним групама и другим заинтересованим странама итд.). 

 

Важно је напоменути да, органи државне, односно јавне управе као и службеници и запослени у овим органима могу бити циљне групе, када се ради о јавним политикама и прописима којима се утиче на њихова права и обавезе, начин, услове и резултате рада. У том случају спроводе се консултације и са овим органима односно запосленима, али овај вид консултација треба разликовати од обавезне сарадње међу органима државне управе у смислу Закона о државној управи. 

Додатни извори

Законодавни оквир који дефинише обавезе јавне управе у вези са консултацијама и јавном расправом