6.2. Планирање консултација с јавношћу

 Након што сте идентификовали и анализирали циљне групе и заинтересоване стране, потребно је испланирати када, са којим циљем и којим методама ће се обавити обавезне консултације са циљним групама и заинтересованим странама.   

Консултације започињемо израдом плана консултација, који треба да буде једноставан.  

При изради плана консултација треба имати у виду да се консултације могу спроводити у неколико итерација, приликом: 

  • Објаве почетка рада на документу јавних политика или пропису 
  • Израде полазних основа за израду системских прописа 
  • Прикупљања података и информација ради анализе постојећег стања, утврђивање промене која се жели постићи и услова и узрочно-последичних веза међу тим условима и дефинисање проблема који треба решити 
  • Провере налаза анализе постојећег стања 
  • Прикупљања мишљења и ставова ради дефинисања општих и посебних циљева планског документа/прописа 
  • Провере дефинисаних општих и посебних циљева документа јавних политика/прописа 
  • Прикупљања података и информација о показатељима учинака, изворима података за показатеље и њиховим почетним вредностима 
  • Дефинисања циљаних вредности показатеља учинака 
  • Прикупљања података, информација, ставова и мишљења о опцијама јавне политике или решења у пропису којима се постиже жељена промена или решавају идентификовани проблеми 
  • Процене ефеката опција за спровођење јавне политике или решења у прописима 
  • Провере изабраних опција или у циљу избора оптималне опције за спровођење јавне политике или решења у прописима 
  • Одређивања врсте документа јавних политика односно прописа којим ће се спроводити промена односно решити идентификовани проблеми (нпр. консултације путем експертских панела) 
  • Идентификације финансијских средстава потребних за спровођење јавне политике или прописа и извора финансирања (нпр. консултације са донаторима). 
  • Јавне расправа 
  • Објављивања документа јавне политике након јавне расправе 
  • Спровођења документа јавних политика односно прописа. 

Уважавајући све наведене могућности за спровођење консултација, пре свега оне које планирање консултација везују за циљеве корака у спровођењу ex-ante анализе ефеката, и уз напомену да трајање припреме прописа или документа јавне политике може битно варирати зависно од мноштва фактора, у наставку дајемо индикативни план консултација с прегледом кључних питања на која би требало да добијете одговоре током различитих корака у припреми докумената јавних политика или прописа, а која вам могу помоћи и у избору метода консултација. 


Индикативни план консултација и кључних питања према корацима ex-ante анализе ефеката

Планирање временског оквира за консултације је добро урадити приликом израде Плана рада Владе, како бисте могли утврдити у којем периоду се може очекивати подношење документа јавне политике или прописа Влади на усвајање. Обрнуто, ако је већ дефинисан датум подношења влади на усвајање, потребно је логиком обрнутог инжењеринга осмислити план консултација који ће се на најефикаснији начин уклопити у задати рок а да се обезбеди довољан квалитет консултативног процеса.  

Спровођење консултација захтева планирање ресурса, који у неким случајевима могу бити и предмет јавне набавке. Овде можете наћи листу питања која вам могу помоћи да процените потребне људске, материјалне и финансијске ресурсе потребне за спровођење консултација.  

О аспектима који утичу на планирање консултација можете додатно сазнати овде

Често постављана питања

У наставку можете пронаћи одговоре на најчешће постављена питања.

Није обавезно али се свакако препоручује. Избор методе консултација зависи од врсте информација које желимо прикупити као и од састава и разнородности припадника циљних група и других заинтересованих страна. Такође, избор метода консултација зависи и од фазе у којој се налазимо у изради документа јавне политике или прописа. Минимум је, да надлежни орган у процесу израде прописа или документа јавне политике спроведе прикупљање коментара путем портала еКонсултације у временском периоду који не треба да буде краћи од седам радних дана. О прикладности појединих метода консултација у фазама израде, спровођења и праћења спровођења јавних политика или прописа, као и начину на који се поједине методе спроводе погледајте у Приручнику за учешће јавности у планирању, изради и праћењу спровођења јавних политика и прописа.

Додатни извори

Планирање ресурса за спровођење косултација
Кључни аспекти који утичу на планирање консултација