5.1. Анализа постојећег стања
Током почетне фазе анализе ефеката, односно пре него што почне рад на пропису, треба спровести анализу постојећег стања како би се описао контекст у коме се израђује или мења пропис (члан 10. Уредбе). Анализа постојећег стања пружа основне информације за све наредне кораке у процесу анализе ефеката. То подразумева да надлежни орган прати стање у области коју намерава да уреди прописом, односно да одреди податке које ће пратити и изради систем за праћење података како би се спровела квалитетна анализа постојећег стања.
Шта обухвата анализа стања?
- Идентификацију тренутно важећих прописа и докумената јавне политике у предметној области;
- Анализу резултата остварених применом постојећих прописа;
- Анализу основних показатеља учинка који се прате у области за коју се планира доношење новог или измена постојећег прописа;
- Анализу међународне праксе и позицију (ранг или индекс, уколико постоји) Републике Србије у посматраној области;
- Идентификацију жељене промене, односно проблема који се прописом желе решити, као и узроке и последице.
Погрешно утврђен проблем доводи, без обзира на каснију анализу, до недовољно доброг или делимичног решења, а у неким случајевима и до резултата супротних жељеним!
Садржај анализе постојећег стања утврђен је чланом 10. Уредбе, а кључна питања за анализу постојећег стања и правилно дефинисање промене која се предлаже представљени су у Прилогу 2. Уредбе.
Алати/технике за спровођење анализе стања
Анализа постојећег стања се врши користећи различите технике. Које ће технике/алати бити изабрани зависи од специфичности проблема које треба решити, или промене која се жели постићи, од специфичности институције и осталих актера који учествују у припреми планског документа.
Кликните на жељени појам да бисте сазнали више о његовој примени.